چین در حوزه «دانشجویان بین‌المللی» برای انگلیس چالش آفرین می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ گزارشی پیشنهاد کرده است که انگلستان برای کاهش خطرات مانند وابستگی مالی به شهریه دانشجویان، باید زمینه‌ انجام کارهای تحقیقاتی بیش‌تری را فراهم کند. این گزارش پیشنهاد کرد که آموزش عالی انگلستان باید چارچوبی قوی برای نظارت و ارزیابی از همکاری تحقیقاتی با چین ارائه دهد.

این گزارش که توسط موسسه سیاستگذاری در کالج کینگ لندن، مدرسه هاروارد کندی و انستیتوی اطلاعات علمی در کلاریوات منتشر شده است ، نشان می دهد که حدود ۱۱ درصد از پروژه‌های تحقیقاتی انگلیس، با همکاری چین انجام می شود.

در دو دهه گذشته، تعداد مقالاتی که دو کشور در همکاری با یکدیگر انجام داده‌اند، از ۷۵۰ مقاله در سال ۲۰۰۰ به ۱۶۲۶۷ مورد در سال ۲۰۱۹ رسیده است.

خطرات کلیدی ذکر شده در این گزارش شامل وابستگی مالی به جریان درآمد دانشجویان از یک کشور، میزان افزایش تمایل چین برای تبدیل شدن به مهم‌ترین همکار علوم و فناوری انگلیس و تهدیدهای مرتبط با آزادی بیان ، آزادی علمی و استقلال نهادی است.

توسعه چین و چالشی جدی برای انگلیس

این تحقیق همچنین نشان داد که چین قرار است از ایالات متحده پیشی بگیرد و به بزرگترین سرمایه گذار تحقیق و توسعه در جهان تبدیل شود، موضوعی که نگرانی و ابهام‌هایی را برای سیاستگذاران در زمان افزایش تنش های سیاسی ایجاد کرده است.

این گزارش تأکید کرد: تکیه انگلستان بر درآمد حاصل از شهریه دانشجویان چینی برای تحقیقات، علاوه بر افزایش هزینه‌های یارانه، یک وابستگی استراتژیک و یک آسیب پذیری بالقوه را برای انگلستان ایجاد می‌کند. این گزارش تخمین زده است که در سال ۲۰۱۹، دانشجویان تمام وقت چینی در آموزش عالی انگلستان تقریبا ۳٫۷ میلیارد پوند درآمد کسب کرده‌اند.

در این گزارش همچنین پیشنهاد شده است كه باید گام‌هایی برای اطمینان از جریان دو سویه دانش شفاف‌تر، با افزایش دسترسی متقابل و بازدید مشاركت منظم از آزمایشگاه‌ها و طرح‌های پژوهشی چین و مشوق‌های بیش‌تر برای حضور محققان انگلیسی در چین برداشته شود.

در کنار عواقب احتمالی ناشی از تنش‌های سیاسی، این گزارش خاطر نشان می‌کند که رشد ظرفیت آموزش عالی و کیفیت نهادی در چین احتمالاً فشاری را به پایین قابل توجهی بر ثبت نام دانشجویان بین‌المللی برای یک دوره میان مدت تا بلند مدت ایجاد می‌کند. چین ، طی دهه آینده ، به احتمال زیاد جذابیت خود را به عنوان یک مقصد جهانی برای مهاجرت‌های بین‌المللی تقویت خواهد کرد.

با این حال این گزارش همچنین اشاره کرد که دانشجویان چینی در انگلیس میزان رضایت کلی بسیار بالا و میزان ترک تحصیل بسیار کمی را ثبت کرده‌اند که نشان می دهد دانشگاه های انگلستان همچنان در موقعیت قوی برای جذب دانشجویانی هستند که ممکن است از چین به این کشور مهاجرت کنند.

 

منبع اصلی

 

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

 

کد خبر: ۹۹۱۲۲۳۰۲