اهدای نشان «شهر دوستدار آب» به شهردار مشهد

به گزارش روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو- ایران، نشان «شهر دوستدار آب» توسط حجت الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران و از سوی این کمیسیون به شهردار مشهد اهدا شد.
حجت الله ایوبی در مراسم اهدای نشان «شهر دوستدار آب» گفت: شهر مشهد به عنوان شناسنامه ایران باید شایسته میزبانی امام رضا (ع) باشد، لذا این شهر باید در همه بخش ها شاخص باشد.
دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو- ایران اضافه کرد: در حال حاضر یکی از شاخص های فرهیختگی یک کشور و شهر، رفتار آن با محیط زیست و طبیعت و به ویژه آب است، رفتار با آب، نماد فرهیختگی و فرهنگ یک ملت است و چه خوب است که شهر مشهد، میزبانی امام رضا(ع) را قدر دانسته و توانسته در حوزه آب، مشهد را نمونه کند.
وی با بیان اینکه مساله آب علاوه برموضوعات سیاسی و چالش ها و بحران هایی که دارد، می تواند محور صلح باشد، اظهار کرد: ما می توانیم با کشورهای منطقه و همسایه بر سر مصرف بهینه آب و تامین منابع آب به جای جنگیدن، گفتگو کنیم و این شعار اصلی ایران است.
ایوبی اضافه کرد: در مباحث دینی نیز آلوده کردن آب ها حرام است و دین مبین اسلام، پیروانش را موظف کرده تا رفتاری درست با آب داشته باشند، لذا زمانی که شاخص های حفظ آب و رفتار درست در این زمینه به مشهد اضافه می شود، به عنوان یک ایرانی و یک مسلمان و یک شیعه به آن افتخار می کنم و به شهرداری مشهد تبریک می گویم.
محمد رضا کلایی شهردار مشهد نیز در مراسم دریافت این نشان گفت: سازمان ها و گروه‌ های مردم نهاد نقش مهمی در تامین زیرساخت‌ها و اقداماتی که برای حفظ منابع آبی مشهد انجام شده، دارند.
کلایی افزود: تکمیل کننده این توفیق ها، همکاری دستگاه‌ های مرتبط از جمله شرکت آبفای مشهد، آب منطقه ای و دانشگاه فردوسی است که اگر همراهی نمی کردند، هم صدایی برای حفظ منابع آبی اتفاق نمی‌افتاد.
وی اضافه کرد: امیدواریم مدیریت شهری نیز بتواند نقش هماهنگ کننده‌ ای را که برعهده دارد ادامه دهد و بستری را برای خدمت‌ رسانی بهتر این بخش‌ ها در حوزه آب ایجاد کند.
شهردار مشهد تاکید کرد: در موضوع آب به عینیت‌ها توجه شده و اگر سرمایه زیست محیطی در این شهر افول پیدا کند حتی اگر منابع اقتصادی، سرمایه و زیرساخت‌ های اقتصادی حاضر باشد هیچ اثری در توسعه پایدار و بلندمدت ندارد و آب سرمایه اصلی توسعه پایدار و بلند مدت شهر است.
کلایی افزود: از کمیسیون ملی یونسکو می‌خواهیم با توجه به نقش رابط با حوزه‌ های بین ‌المللی زمینه کمک‌های فنی و زیرساختی را در بحث آب فراهم کند.

منبع اصلی خبر

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر: ۹۹۱۰۱۵۰۱