نظام نامه آموزش مجازی کشور تدوین می شود
/در Uncategorised, اخبار امور بین الملل, رویدادهای امور بین الملل /توسط امور بین المللبه گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، دکتر محمد هادی زاهدی گفت: این نظام نامه راهبرد ملی آموزش مجازی کشور را تعیین میکند و قابل استفاده برای زیرمجموعههای وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش است.
وی ضمن تشریح جزئیات برگزاری همایش ملی تبادل تجربیات دانشگاهها و مراکز آموزشی در اجرای آموزش الکترونیکی در بحران کرونا، اظهار کرد: این همایش به عنوان یک روش انتقال تجربه مسئولان آموزش عالی، دانشجویان و کارشناسان حوزه آموزش در وزارتخانههای علوم، آموزش و پرورش و آموزش پزشکی در طول چند ماه گذشته را در حوزه آموزشهای الکترونیکی را به اشتراک میگذارد و نوع مواجهه آنها با این بحران را مورد بررسی قرار میدهد.
وی در ادامه با اشاره به ۹ محور همایش فوق تصریح کرد: یکی از چالشهایی که سیستم آموزشی ما در ترم جاری در خصوص آموزشهای مجازی با آن مواجه بودند ممکن است نحوه آشنایی اساتید، دانشجویان، دانش آموزان و یا خانوادههای آنها سیستم آموزش الکترونیکی باشد. بنابراین ما قصد داریم در این همایش کلیات تجربیات سیستم آموزشی کشور در حوزه آموزشهای الکترونیکی را جمع آوری کنیم چرا که این تجربیات میتواند در اثربخشی آموزش تأثیرگذاری باشد.
قائم مقام همایش تبادل تجربیات دانشگاهها و مراکز آموزشی در اجرای آموزش الکترونیکی در بحران کووید ۱۹ خاطرنشان کرد: اشتراک گذاری تجارب برگزاری کلاسهای عملی و آزمایشگاهی از دیگر فواید برگزاری همایش فوق است. مثلاً در بسیاری از کشورهای دنیا برای آموزشهای عملی شبیه سازهایی را ایجاد نمودند و با کمک پتانسیل فضای مجازی توانستند این آموزشها را ارائه بدهند.
وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی همایش فوق بررسی سامانههای مدیریت یادگیری الکترونیکی است. در واقع ممکن است سامانههای مختلفی در این زمینه وجود داشته باشد اما بررسی وضعیت هر یک از سامانهها و کاربرد آنها در آموزشی از دیگر موضوعات مطرح در این همایش است.
مدیر آموزشهای الکترونیکی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی خاطرنشان کرد: بحث مهارتهای مورد نیاز دانشجویان و دانش آموزان برای یادگیری در محیط الکترونیکی از دیگر موضوعات مورد بررسی در همایش فوق است. ضمن اینکه موضوع ارتقای سطح حرفهای اساتید نیز باید مورد ارزیابی قرار بگیرد تا بتوانند مدیریت خوبی در کلاسهای برخط و همچنین طراحی محتوا و برگزاری آزمونها داشته باشند.وی افزود: فرهنگسازی و توسعه تعاملات مناسب در فضای مجازی نیز در کنار موضوعات دیگر در همایش فوق مورد بررسی قرار خواهد گرفت. حتی باید مالکیت حقوقی محتوا در فضای مجازی نیز بررسی شود که اگر محتوایی توسط یک استادی در فضای مجازی تولید شد آیا امکان قرار گرفتن آن در اختیار سایرین نیز امکان پذیر است.
دکتر زاهدی تاکید کرد: ما در همایش فوق بیشتر تلاش میکنیم تجربیات خود در حوزه آموزشهای مجازی را منتقل کنیم و چالشها و فرصتهایی که آموزشهای الکترونیکی ایجاد میکند را مورد کنکاش قرار دهیم.
به گفته استادیار دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، همایش فوق از ۲۱ تا ۲۳ مرداد ماه به صورت مجازی برگزار میشود و شرکت کنندگان این همایش اساتید دانشگاه، مدرسان آموزش عالی و پزشکی و همچنین معلمان و مدرسان آموزش و پرورش است. ضمن اینکه دانشجویان و دانش آموزان نیز میتوانند در این همایش حضور یابند. بطور کلی محدودیتی برای ذینفعان آموزشی به منظور شرکت در این همایش وجود ندارد.
زاهدی تاکید کرد: مقالات این همایش توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نمایه خواهد شد، به آثار برتر جوایز نفیسی اهدا خواهد شد، به شرکت کنندگان در همایش نیز گواهینامه حضور ارائه میشود.
قائم مقام همایش تبادل تجربیات دانشگاهها و مراکز آموزشی در اجرای آموزش الکترونیکی در بحران کووید- ۱۹ تاکید کرد: بعد از برگزاری همایش فوق مجموعه تجربیاتی که منتقل میشود در قالب یک دستورالعمل در حوزه آموزش الکترونیکی ارائه خواهد شد تا وزارتخانههای علوم، بهداشت و آموزش و پرورش از آن استفاده کنند. در واقع اهمیت نتایج این همایش از یک دستورالعمل ابلاغی بالاتر است چرا که نوعی سیاستگذاری آموزش مجازی برای مدیران ارشد به شمار میرود.
وی افزود: بطور کلی میتوانیم بگوییم با این همایش خط مشی آموزش مجازی روشن میشود و ما صاحب یک نظام نامه آموزش مجازی خواهیم شد. اگر چه در حوزه آموزش عالی یک نظام نامه مشخص داریم اما میخواهیم این نظام نامه را سطح بندی کنیم یعنی از حوزه سیاستگذاری راهبردی و
وی ضمن تشریح جزئیات برگزاری همایش ملی تبادل تجربیات دانشگاهها و مراکز آموزشی در اجرای آموزش الکترونیکی در بحران کرونا، اظهار کرد: این همایش به عنوان یک روش انتقال تجربه مسئولان آموزش عالی، دانشجویان و کارشناسان حوزه آموزش در وزارتخانههای علوم، آموزش و پرورش و آموزش پزشکی در طول چند ماه گذشته را در حوزه آموزشهای الکترونیکی را به اشتراک میگذارد و نوع مواجهه آنها با این بحران را مورد بررسی قرار میدهد.
وی در ادامه با اشاره به ۹ محور همایش فوق تصریح کرد: یکی از چالشهایی که سیستم آموزشی ما در ترم جاری در خصوص آموزشهای مجازی با آن مواجه بودند ممکن است نحوه آشنایی اساتید، دانشجویان، دانش آموزان و یا خانوادههای آنها سیستم آموزش الکترونیکی باشد. بنابراین ما قصد داریم در این همایش کلیات تجربیات سیستم آموزشی کشور در حوزه آموزشهای الکترونیکی را جمع آوری کنیم چرا که این تجربیات میتواند در اثربخشی آموزش تأثیرگذاری باشد.
قائم مقام همایش تبادل تجربیات دانشگاهها و مراکز آموزشی در اجرای آموزش الکترونیکی در بحران کووید ۱۹ خاطرنشان کرد: اشتراک گذاری تجارب برگزاری کلاسهای عملی و آزمایشگاهی از دیگر فواید برگزاری همایش فوق است. مثلاً در بسیاری از کشورهای دنیا برای آموزشهای عملی شبیه سازهایی را ایجاد نمودند و با کمک پتانسیل فضای مجازی توانستند این آموزشها را ارائه بدهند.
وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی همایش فوق بررسی سامانههای مدیریت یادگیری الکترونیکی است. در واقع ممکن است سامانههای مختلفی در این زمینه وجود داشته باشد اما بررسی وضعیت هر یک از سامانهها و کاربرد آنها در آموزشی از دیگر موضوعات مطرح در این همایش است.
مدیر آموزشهای الکترونیکی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی خاطرنشان کرد: بحث مهارتهای مورد نیاز دانشجویان و دانش آموزان برای یادگیری در محیط الکترونیکی از دیگر موضوعات مورد بررسی در همایش فوق است. ضمن اینکه موضوع ارتقای سطح حرفهای اساتید نیز باید مورد ارزیابی قرار بگیرد تا بتوانند مدیریت خوبی در کلاسهای برخط و همچنین طراحی محتوا و برگزاری آزمونها داشته باشند.وی افزود: فرهنگسازی و توسعه تعاملات مناسب در فضای مجازی نیز در کنار موضوعات دیگر در همایش فوق مورد بررسی قرار خواهد گرفت. حتی باید مالکیت حقوقی محتوا در فضای مجازی نیز بررسی شود که اگر محتوایی توسط یک استادی در فضای مجازی تولید شد آیا امکان قرار گرفتن آن در اختیار سایرین نیز امکان پذیر است.
دکتر زاهدی تاکید کرد: ما در همایش فوق بیشتر تلاش میکنیم تجربیات خود در حوزه آموزشهای مجازی را منتقل کنیم و چالشها و فرصتهایی که آموزشهای الکترونیکی ایجاد میکند را مورد کنکاش قرار دهیم.
به گفته استادیار دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، همایش فوق از ۲۱ تا ۲۳ مرداد ماه به صورت مجازی برگزار میشود و شرکت کنندگان این همایش اساتید دانشگاه، مدرسان آموزش عالی و پزشکی و همچنین معلمان و مدرسان آموزش و پرورش است. ضمن اینکه دانشجویان و دانش آموزان نیز میتوانند در این همایش حضور یابند. بطور کلی محدودیتی برای ذینفعان آموزشی به منظور شرکت در این همایش وجود ندارد.
زاهدی تاکید کرد: مقالات این همایش توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نمایه خواهد شد، به آثار برتر جوایز نفیسی اهدا خواهد شد، به شرکت کنندگان در همایش نیز گواهینامه حضور ارائه میشود.
قائم مقام همایش تبادل تجربیات دانشگاهها و مراکز آموزشی در اجرای آموزش الکترونیکی در بحران کووید- ۱۹ تاکید کرد: بعد از برگزاری همایش فوق مجموعه تجربیاتی که منتقل میشود در قالب یک دستورالعمل در حوزه آموزش الکترونیکی ارائه خواهد شد تا وزارتخانههای علوم، بهداشت و آموزش و پرورش از آن استفاده کنند. در واقع اهمیت نتایج این همایش از یک دستورالعمل ابلاغی بالاتر است چرا که نوعی سیاستگذاری آموزش مجازی برای مدیران ارشد به شمار میرود.
وی افزود: بطور کلی میتوانیم بگوییم با این همایش خط مشی آموزش مجازی روشن میشود و ما صاحب یک نظام نامه آموزش مجازی خواهیم شد. اگر چه در حوزه آموزش عالی یک نظام نامه مشخص داریم اما میخواهیم این نظام نامه را سطح بندی کنیم یعنی از حوزه سیاستگذاری راهبردی و
بسترهای قانونی به بسترهای توسعه آموزش الکترونیکی نیز ورود کنیم و راهنماهایی را برای اساتید، دانش آموزان، فرهنگیان و دانشجویان تدوین نمائیم.
دکتر زاهدی تاکید کرد: نتایج همایش فوق به این شکل میشود که خروجی آن سیاستهای کلی، راهبردها، نظام نامه، شیوه نامه و دستورالعملهای لازم در خصوص آموزش مجازی را در شهریور ماه به دانشگاهها ابلاغ کنیم تا ما نیز یک راهبرد کلان ملی در عرصه آموزش مجازی داشته باشیم.
دکتر زاهدی تاکید کرد: نتایج همایش فوق به این شکل میشود که خروجی آن سیاستهای کلی، راهبردها، نظام نامه، شیوه نامه و دستورالعملهای لازم در خصوص آموزش مجازی را در شهریور ماه به دانشگاهها ابلاغ کنیم تا ما نیز یک راهبرد کلان ملی در عرصه آموزش مجازی داشته باشیم.
دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه شهید رجایی
کد خبر: ۹۹۰۵۲۱۰۸