گفت و شنودی با معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی در خصوص مباحث روز آموزش
ضمن تبریک ایام و اعیاد شعبانیه و پیش رو و آرزوی سلامتی، بهروزی و توفیق روزافزون با توجه به شرایط بیماری کرونا و اطلاعیه های مراجع ذیربط جهت تنویر بیشتر اذهان دانشجویان عزیز، بسیج دانشجویی گفتگویی با معاون آموزشی دانشگاه (دکتر علی پورکمالی) ترتیب داد که در ذیل تقدیم می گردد:
سوال اول: در مورد اطلاعیه وزارت علوم و موارد ابلاغی به دانشگاهها توضیح داده شود.
در بخشنامه شماره ۸۶۳/۲ مورخ ۱۱/۰۱/۹۹ معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر ادامه راه برای ارائه آموزشها به شیوه الکترونیکی در نیمسال جاری تاکید شده و مجوز اجرا برای ارائه تمام دروس به شیوه الکترونیکی را صادر نموده است و تاکید شده که دانشگاهها به هر نحو ممکن این نیمسال تحصیلی را به اتمام برسانند.
البته چون دانشگاهها از لحاظ امکانات و بستر ارائه آموزش به شیوه الکترونیکی یکسان نیستند، این بخشنامه بسیار انعطافپذیر طراحی شده و اختیارات زیادی را متناسب با شرایط سختافزاری, نرمافزاری و اقلیمی به دانشگاهها میدهد. به طور خلاصه بندهای بخشنامه که قطعا در دسترس دانشجویان قرار گرفته ذیلا بیان میشود:
- الزام به اتمام نیمسال دوم ۹۹-۹۸ امری محرز و قطعی است.
- آموزش الکترونیکی بدون محدودیت برای تمام دروس مجاز شد.
- برگزاری جلسات ترکیبی حضوری و غیرحضوری با تایید دانشگاه مجاز شد.
- انتقال دروس ناتمام به نیمسال بعدی مجاز شد.
- مدیریت زمانبندی نیمسال به عهده دانشگاهها میباشد ولی باید به گونهای باشد که فرصت ترم تابستانی برای دانشجویانی که برای فراغت از تحصیل به آن احتیاج دارند، محفوظ باشد و البته که کیفیت آموزشی در نیمسال جاری هم آسیب نبیند.
- ارائه دروس حذف شده نیمسال جاری، در تابستان مجاز شد.
- افزایش یک نیمسال به سنوات تحصیلی دانشجویان بر اساس آییننامههای آموزشی مجاز شد.
- درباره تعداد مجاز غیبت دانشجویان در کلاسهای مجازی در شورای آموزشی دانشگاه تصمیمگیری شود.
- امکان برخورداری از دروس معرفی به استاد تا دو برابر قابل افزایش است.
- برای دروس عملی، دانشگاه میتواند با اختیار خود کلاسها را در تابستان یا نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ برگزار کند.
- در صورت استمرار وضعیت ویژه در کشور یا برخی مناطق، کلیه کلاسها به شیوه الکترونیکی / غیرحضوری برگزار و امتحان پایانی به شکل حضوری انجام شود.
- حذف نیمسال تحصیلی بدون احتساب در سنوات به درخواست دانشجو (در دانشگاههایی که بستر آموزش الکترونیک مناسب ندارند و با تایید دانشگاه) مجاز است.
سوال دوم: با توجه به این اطلاعیه شرایط مرخصی و حذف ترم برای دانشجومعلمان عزیز به چه صورت خواهد بود؟ آیا این مرخصی موجب برخورداری مجدد از تسهیلات متعهدین خدمت در این بازه میشود؟ در صورت حذف ترم، این نیمسال برای دانشجومعلمان جز سنوات ایشان محسوب خواهد شد؟
دانشجو معلمان گرامی با دو قانون مجزا در مسیر تحصیل مواجه هستند. یک قانون همان آییننامههای آموزشی وزارت علوم است که شامل تمام دانشجویان کشور و از جمله دانشجومعلمان هم میشود بر اساس این بخشنامه با توجه به شرایط ویژهای که پیش آمده در صورت موافقت با حذف کامل نیمسال، این نیمسال در سنوات تحصیلی مجاز احتساب نمیشود و به عبارت دیگر یک نیمسال به سقف مجاز سنوات کل دانشجویان شاغل به تحصیل به خاطر شرایط خاص فراگیر در کشور اضافه شده است. خاطر نشان می کنم که در شرایط عادی هر دانشجو کارشناسی ۱۱ ترم می تواند تحصیل نماید.
اما برای دانشجومعلمان در حیطه استخدامی قوانین و مقررات خاص متعهدین خدمت جاری میباشد طبق این قانون، سقف بهرهمندی از مزایای در نظر گرفته شده ۸ نیمسال میباشد که قابل تمدید نیست و طبق قانون اگر دانشجویی حذف ترم کند در بازه زمانی آن ترم تا قبل از شروع نیمسال بعدی از لحاظ قانون استخدامی، در شرایط مرخصی بدون حقوق قرار میگیرد. و تبعاً چون این نیم سال دانشجو یان ما ازمزایای حقوق و غیره بهره مند بوده اند این ترم جزو ۸ نیمسال ایشان محسوب خواهد شد. هرچند تحصیل ایشان ۱۱ یا با اضافه شدن این نیمسال ۱۲ ترم زمان ببرد. ما موارد متعددی داریم که دانشجویان مان تحصیلشان به هر دلیلی (دلایل موجه) از ۸ نیمسال عبور می کند لکن قانون متعهدین خدمت فقط ۸ نیمسال از ایشان پشتیبانی و پرداخت حقوق دارد.
سوال سوم: در شرایط فعلی و با توجه به به این اطلاعیه، توصیه شما به دانشجویان عزیز چیست؟
همانطور که در اطلاعیههای صادر شده از سوی معاونت آموزشی به دفعات عرض کردم اساتید محترم و دانشجویان گرامی در مواجهه با این شرایط ویژه خوشبختانه با عزم و اراده راسخ خود به خوبی نشان دادند که توانایی تبدیل هر تهدید به فرصت را دارند و از این بابت مراتب قدردانی خود را مجددا به همه بزرگوارانی که در این را تلاش کردهاند تقدیم مینمایم.
دانشگاه در سالهای گذشته امکانات سختافزاری و نرمافزاری بسیارخوبی در زمینه آموزشهای الکترونیکی فراهم کرده است از جمله آن ساخت و تجهیز مرکز داده های دانشگاه (data center) است که انصافاً جزو اقدامات ماندگار دانشگاه محسوب می گردد و در دانشگاه های کشور این نوع مرکز کم نظیر است. و این امکان را پدیدآورده که دانشگاه ما هم همانند دانشگاه های طراز اول کشور در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت و خدمات خوبی ارائه نماید
برگزاری دوره های ضمن خدمت برای معلمین خارج از کشور، برگزاری دوره های ارتقأ مدیریت برای مدیران استان ها در کل کشور، برگزاری دورههای شایستگیها و صلاحیتهای معلمی برای پذیرفتهشدگان آزمون استخدامی در هرسال برای ۱۸۰۰ تا ۳۲۰۰ مهارتآموز، همزمان در کل کشور ۱۰ درس، از جمله این خدماتی است که با ایجاد این مرکز ارائه گردیده است.
در جلسه معاونین آموزشی دانشگاههای بزرگ تهران نیز که در وزارت علوم به منظور بررسی وضعیت امکانات دانشگاه ها برگزار گردید. در قیاس با دانشگاههای صاحب نام، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی وضعیت بسیار مطلوبی داشته است و سامانه LMS دانشگاه مانند بسیاری از دانشگاهها و با پشتیبانی همان شرکت در حال ارائه خدمات آموزش الکترونیکی است .
هرچند آموزش از راه دور نمی تواند جایگزین آموزش حضوری باشد ولی در شرایط ویژه و خاص کشور به جهت شیوع این بیماری ناخواسته به نظر می رسد این تنها راه حل است برای جا نماندن از زمان می بایست از امکانات این روش استفاده کرد.
لذا به دانشجویان گرامی توصیه می کنم هم مانند چند هفته گذشته و حتی بیش از پیش با اعتماد به روش آموزش الکترونیکی با انگیزه، جدیت و پیگیری منابع، محتواها و کلاسهای مجازی را دنبال نمایند .
در اینجا مجدداً خاطر نشان می کنم با توجه به گزارش های مستمر مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه خوشبختانه مشارکت دانشجویان تا کنون بسیار رضایت بخش بوده که جا دارد از همه دانشجویان عزیز از این بابت تشکر نمایم.
سوال چهارم: آیا امکان دانلود فیلمهای آموزشی برای دانشجویان محقق خواهد شد؟
دانشجویان برای دانلود منابع آموزشی (انواع فایلهای PDF ، Powerpoint ، صوتی و تصویری) همیشه دسترسی داشتهاند و محدودیتی وجود ندارد اما در مورد دانلود فایل کلاسهای مجازی اشکالی وجود دارد که همه دانشگاهها همواره با آن روبر بودهاند. مشکل از نرمافزار Adobe Connect است که اساساً فایل یکپارچه قابل دانلود درست نمیکند و ساختن فایل قابل دانلود مراحلی نسبتاً طولانی دارد که با این حجم کلاس اجرایی نیست. اینجانب به اتفاق چند معاون آموزشی دانشگاهها از شرکت پشتیبان نرم افزارمان خواستهایم که نرمافزار الحاقی تهیه کنند تا این کار قابل اجرا شود. انشاالله به زودی در این زمینه تسهیلاتی ایجاد خواهد شد.
سوال پنجم: با وجود افزایش سه هفتهای آموزشی، دلیل تاکید بر برگزاری کلاسهای مجازی در ایام تعطیلات چیست؟
ببیند همان طور که همه مشاهده می کنیم واقعاً امکان شروع فعالیت های حضوری دانشگاه ها در هاله ای از ابهام قرار دارد و نمی توان به قطع و یقین بگوییم که سه هفته بعد دانشگاه ها کلاس های حضوری خود را آغاز خواهند نمود.
از طرفی توصیه اکید وزارت علوم هم بر ادامه فعالیت آموزشی دانشگاه های از بستر آموزش الکترونیکی است.
لذا منطقاً ما باید ادامه فعالیت های مان را بدون در نظر گرفتن احتمالات آینده ادامه دهیم. چرا که در هفته های قبل هم دیدیم که خاتمه شیوع این بیماری خیلی قابل پیش بینی نیست، بدیهی است در صورت از سرگیری فعالیت های حضوری کلاس های درس و بازگشایی مجدد دانشگاه ها به صورت حضوری ما نه تنها ضرری نکرده ایم بلکه می توانیم از فرصت آینده در پر کردن خلأ آموزش های الکترونیکی و رفع اشکالات احتمالی بهره ببریم. و در غیر این صورت ان شاالله از زمان عقب نخواهیم بود.
سوال ششم: دانشگاه به منظور ارائه دروس کارگاهی و عملی که امکان برگزاری برخط ندارد، چه برنامهای در نظر گرفته است؟
این موضوع از دغدغه های اصلی دانشگاه و دانشکده هابوده است. البته دروس غیر تئوری(کارگاه و آزمایشگاه) در رشته های مختلف شرایط متفاوتی دارند، در برخی از رشته ای دانشجو می بایست حضوراً از ابزار یک کارگاه و آزمایشگاه استفاده نماید اما در برخی رشته های مانند معماری که درصد زیادی از دروس این رشته غیر تئوری می باشد شرایط بگونه ای است که دانشجو می تواند با تهیه نقشه ها در بستر آموزش از راه دور هم با انجام کار های خود ایرادات احتمالی را از استاد جویا شود. در برخی دروس کارگاهی و آزمایشگاهی نیز اساتید بخش تئوری کلاس شان را در بستر آموزش الکترونیکی ارائه نموده اند. لذا در اینگونه دروس اختیار و تشخیص با استاد درس می باشد.
در کل نظر دانشگاه بر این مبنا ست که ان شاالله پس از اتمام دوره غیر حضوری و خاتمه شیوع بیماری کرونا دروس عملی در یک برنامه متراکم پس از برگزاری امتحانات در تابستان یا انتهای تابستان و قبل از شروع سال تحصیلی جدید به حد کفایت به صورت حضوری برگزار گردد.
سلامت، پیروز و موفق باشید.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه