وزیر آموزش و پرورش در آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی:
نظام تعلیم و تربیت نیازمند معماری جدید است
به گزارش روابط عمومی دانشگاه و به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش پیش از ظهر امروز یکشنبه، ۶ آبان ۱۴۰۳ در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، با حضور در سالن شهید طهرانی مقدم دانشگاه، ضمن تشکر از تلاش ها و خدمات مدیران، کارکنان و اساتید این دانشگاه، گفت: جایگاه دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و اهمیت آن بر هیچ کسی پوشیده نیست. شاید تاکنون کسی به اندازه مقام معظم رهبری در باره اهمیت این دانشگاه صحبت نکرده باشد؛ هر وقت بحث آموز ش و پرورش به میان آمد و موضوع تربیت مطرح شد به این دو دانشگاه با دقت کامل و با همه ابعاد از منظر پژوهشی، علمی و مأموریت اصلی آن یعنی «تربیت معلم» حرفه ای پرداخته اند.
وی ادامه داد: ما نیز به تأسی از رهبری و با اعتقاد راسخ به این موضوع؛ این دو دانشگاه را که جزو زیر ساخت های اصلی نظام تعلیم و تربیت هستند در الویت برنامه های خود قرار داده ایم.
وزیرآموزش پرورش اذعان داشت: از آنجا که مأموریت بزرگی بر دوش این دو دانشگاه گذاشته شده است و و این دو باید مسیر رشد و توسعه کشور و مسیر شکل گیری اهداف فرهنگی، اجتماعی و ارزش های یک نظام را طی کنند، هیچ کوتاهی در مورد این دو دانشگاه را نخواهیم پذیرفت.
وی ادامه داد: بارها گفته ام که در بخش هایی از نظام تعلیم و تربیت خود شخصاً ورود خواهم کرد، یکی از این بخش های مهم، دو دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان است.
کاظمی با تأکید بر اینکه ضرورت دارد که رؤسای این دو دانشگاه جلسات مستمر و مشترکی در خصوص پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیت برگزار کنند، گفت: با ریل گذاری صحیح و با اولویت بندی، می توان بخشی از مشکلات موجود این حوزه را مرتفع کرد.
وی برلزوم استفاده از همه ظرفیت های موجود به منظور توسعه و ارتقای این دو دانشگاه تأکید کرد و افزود: یکی از عقب افتادگی های این دانشگاه، عدم توسعه آن در سراسر کشور است. باید از همه ظرفیت های آموزش و پرورش در جهت توسعه این دانشگاه در سراسر استان ها استفاده کرد.
وی با اشاره به این که دانشجویان این دو دانشگاه باید الگوی حوزه های دیگر باشند، تصریح کرد: تأثیرگذاری دانشجویان این دانشگاه ها در بخش های مختلف کشور مشهود است اما کافی نیست. انتظار می رود که دانشجو معلمان پس از آن که وارد عرصه نظام تعلیم و تربیت می شوند، با خلاقیت و نوآوری در روش ها و رویکردها؛ گسست هایی که در نظام تعلیم و تربیت مشاهده می شود را پر کنند.
کاظمی مهم ترین چالش آموزش و پرورش را فاصله ای که میان نیازهای موجود و شرایط موجود وجود دارد دانست و گفت: در کنار این مهم؛ فاصله ای که بین فناروی ها و تغییرات پی در پی که بین فضای اطلاعاتی دنیا و دانش معلمان وجود دارد قابل توجه است و هیچگونه انطباقی باهم ندارد.
وی افزود: با بررسی این مؤلفه ها در می یابیم که فاصله ها عمیق شده است و باید برای رفع آن ریل گذاری نظام تعلیم و تربیت را دستکاری کنیم.
به گفته کاظمی؛ اساسی ترین عامل عدم موفقیت، عدم تغییر در ریل های اصلی نظام تعلیم و تربیت است. بنابراین باید دو کار مهم انجام دهیم تا به اهداف تعلیم و تربیت دست پیدا کنیم و بخشی از این شکاف های فناورانه را پر کنیم و گرنه هر تغییراتی در منابع انسانی، امکانات و.. ایجاد کنیم، کافی نخواهد بود.
وزیر آموز ش و پرورش افزود: نظام تعلیم و تربیت نیازمند معماری جدید است و باید میان ساختار نظام تعلیم و تربیت یعنی میان رشته ها، مقاطع و چیدمان انطباق لازم با فضای واقعی جامعه بوجود آوریم.
وی ادامه داد که در معماری کنونی نه می توان استعدادی را کشف کرد نه می توان میان مهارت ها و آموزش های عمومی، تفکیکی قایل شد و این شاخه شاخه شدن کار آموز ش و پرورش نیست بلکه این کار حوزه های تخصصی و دانشگاهی است. باید یک بازنگری و بازبینی مجدد انجام شود تا با لشکر بیکاران و نیروی های فارغ التحصیلی که فاقد هیچ مهارتی هستند، مواجه نشویم.
وی با تأکید بر این که برنامه درسی داخل مدرسه، پاشنه آشیل آموزش و پرورش در تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت و سند تحول بنیادین است، تصریح کرد: هر کسی با هر بودجه و امکانات کمی و کیفی بخواهد تحولی در این نظام ایجاد کند، میسر نخواهد شد مگر آن که برنامه درسی که بر فضای مدرسه به عنوان کانون تحولات حاکم برجامعه است را تغییر دهد.