برگزاری دومین همایش بین المللی و پنجمین همایش ملی یافته های نوین در علوم ورزشی

برگزاری دومین همایش بین‌المللی و پنجمین همایش ملی یافته‌های نوین در علوم ورزشی با حضور مسئولین، اساتید و پژوهشگران برجسته کشور
دومین همایش بین‌المللی و پنجمین همایش ملی یافته‌های نوین در علوم ورزشی، روز چهارشنبه ۲۵/ ۷/ ۱۴۰۳ با حضور مسئولین ارشد حوزه ورزش کشور، فدراسیون‌های ورزشی، اساتید برجسته علوم ورزشی، دانشجومعلمان و دانشجویان دانشگاه‌ها و محققان این حوزه در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد.
در مراسم افتتاحیه این همایش، دکتر صادق ستاری فرد، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان با اشاره به اهمیت تربیت بدنی و سلامت در اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت کشور، بر نقش حیاتی این حوزه در پیشرفت ابعاد وجود و توسعه فرهنگی و جسمانی نسل آینده تأکید کردند. دکتر ستاری فرد با بیان اینکه نقطه عطف در نظام حقوقی، قانون برنامه هفتم است و در قانون مذکور، به تعلیم و تربیت و تربیت بدنی و سلامت به‌طور ویژه پرداخته شده است. وی همچنین اظهار داشتند : “معلمان تربیت بدنی، فرماندهان این حوزه مهم در نظام آموزشی کشور هستند و مسئولیت خطیری در ترویج سبک زندگی سالم و فعال بر عهده دارند. ” ایشان عنوان نمودند امانت داری و قوی بودن از ضروریات و صفات مهم معلمان تربیت بدنی است.
دکتر ستاری فرد بر تعهد معاونت تربیت بدنی و سلامت به رویکرد علمی در پیشبرد اهداف تربیت بدنی تأکید کرد و افزود: “این تعهد به علم و پژوهش، زیربنای تمامی فعالیت‌ها و طرح‌های متعدد معاونت تربیت بدنی و سلامت است و با هدف بهبود کیفیت برنامه‌های تربیت بدنی در مدارس و ایجاد نوآوری و پیشرفت در این حوزه بیش از پیش ادامه دارد.”
در ادامه، دکتر ستاری فرد به نقش این همایش در تبادل دانش و ارائه یافته‌های جدید اشاره کرده و عنوان نمودند: “برگزاری این همایش فرصتی ارزشمند برای تقویت پیوند میان پژوهش و عمل در حوزه تربیت بدنی و علوم ورزشی است و این همایش با همکاری معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد. ما مفتخریم که با بهره‌گیری از دانش روز و همکاری با متخصصان برجسته، همواره در مسیر ارتقاء کیفیت تربیت بدنی در نظام آموزشی کشور گام برمی‌داریم.”
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به چالش‌های اساسی حوزه تربیت بدنی و سلامت پرداختند و سه چالش عمده مشتمل بر چاقی و اضافه وزن دانش‌آموزان، نبود نظام ارزشیابی جامع برای درس تربیت بدنی و فقدان نظام استعدادیابی مؤثر و جامع در حوزه تربیت بدنی را برشمردند. وی تأکید نمود که در خصوص چاقی و اضافه وزن دانش آموزان، زنگ تربیت بدنی کافی نیست و چاقی متغیری پیچیده و چند عاملی است. مقابله با این چالش‌ها نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و همکاری مستمر میان نهادهای آموزشی و پژوهشی است و در این راستا معاونت تربیت بدنی و سلامت برای این چالش ها برنامه های ویژه ای تدوین نموده است.
در مراسم اختتامیه این همایش نیز دکتر علی پورکمالی ریاست محترم دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بر اهمیت و ضرورت ارتباط دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به عنوان دانشگاهی ماموریت گرا و رسالت محور با وزارت اموزش و پرورش تاکید نمودند و از ظرفیت های گسترده این دانشگاه در حل مسائل تعلیم و تربیت سخن گفتند. ایشان همچنین بر لزوم استفاده بهینه از توانمندی‌های علمی و پژوهشی اساتید و دانشجویان این دانشگاه در جهت ارتقای کیفیت آموزشی در مدارس کشور تأکید کردند.
دکتر پورکمالی افزودند که دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی آمادگی کامل دارد تا با همکاری نزدیک با وزارت آموزش و پرورش، در زمینه‌های مختلف از جمله تدوین محتوای آموزشی، برگزاری همایش های کاربردی، و انجام پژوهش‌های کاربردی در حوزه تعلیم و تربیت، نقش مؤثری ایفا کند. ایشان در پایان خاطرنشان کردند که تقویت این ارتباط می‌تواند به بهبود کیفیت آموزش در سطح ملی و تربیت نسلی توانمند و آگاه برای آینده کشور منجر شود.
همچنین، دکتر مجتبی صالح پور مدیر کل همایش و ریاست محترم دانشکده علوم ورزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از سیاست های کلی همایش و اهداف راهبردی آن در راستای ارتقاء جایگاه علوم ورزشی، محوریت ورزش در آموزش و پرورش، کنترل بخش های مختلف، سیستم ارزیابی دقیق مقالات و روند برگزاری همایش گزارش جامعی ارائه نمودند و در نهایت بر پتانسیل بی بدیل دانشکده علوم ورزشی در حل چالش های پیش روی معاونت تربیت بدنی و سلامت تاکید کردند.
دکتر صالح‌پور در خاتمه سخنان خود، چشم‌اندازی از آینده همکاری‌های بین دانشکده علوم ورزشی و آموزش و پرورش ترسیم کردند که در آن، دستاوردهای علمی دانشکده علوم ورزشی به طور مستقیم در بهبود کیفیت تربیت بدنی مدارس و ارتقای سلامت دانش‌آموزان نقش ایفا می‌کند. ایشان ابراز امیدواری کردند که این همایش، سرآغازی برای گسترش این همکاری‌های سازنده باشد.
علاوه بر این، دکتر فرشید طهماسبی دبیر علمی همایش و بنیان‌گذار همایش یافته‌های نوین در علوم ورزشی، گزارش جامعی از روند برگزاری همایش ارائه نمودند. ایشان با اشاره به استقبال چشمگیر پژوهشگران داخلی و خارجی، آماری دقیق از تعداد مقالات دریافتی، فرآیند داوری و تعداد مقالات پذیرش شده ارائه کردند. دکتر طهماسبی در ادامه، به تشریح معیارهای انتخاب آثار برتر پرداخته و از نوآوری‌ها و دستاوردهای علمی برجسته در این دوره از همایش سخن گفتند و عنوان نمودند: از جمله رویدادهای مهم برگزار شده در حاشیه این همایش، تقدیر از ده برتر ورزش دانش آموزی کشور و اعطای میزبانی اولین لیگ ملی طراحی لباس ورزشی به دانشکده علوم ورزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بود که با استقبال رسانه های عمومی و جامعه ورزش دانش آموزی مواجه شد. ایشان همچنین به چالش‌ها و دشواری‌های برگزاری یک همایش در سطح بین‌المللی اشاره نموده و از تلاش‌های تیم اجرایی برای غلبه بر این موانع قدردانی نمودند.