برگزاری جلسه در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری آقای دکتر مجتبی قربانی روز سه شنبه مورخ ۲۴/۷/۱۴۰۳ جلسه ای در محل پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار گردید.

در ابتدای جلسه آقای دکتر محبی، رییس پژوهشگاه، به ظرفیتهای موجود در پژوهشگاه و برنامه های راهبردی آن اشاره کردند که این برنامه ها می تواند بخشی از مشکلات وزارت آموزش و پرورش را حل نماید ولی بزرگترین مشکل کشور کماکان تصمیمات مدیران بدون پشتوانه پژوهشی است و مراکز پژوهشی مسأله محور عمل نمی کنند و در نتیجه با یکدیگر هم افزایی لازم را ندارند. اگر پژوهش عرضه محور یا مسئله محور باشد، خیلی از چالش های موجود قابل حل خواهند بود.

ماموریت این پژوهشگاه به صورت زیر خلاصه می شود:

۱- شناسایی در ارائه راه کارها برای نظام تعلیم و تربیت

۲- تعلیم سازی برای مدیران میانی

۳- توسعه فرهنگ پژوهش.

برای تقویت هر سه محور، به ظرفیت موجود در دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی نیازمندیم. انشاءالله به یاری خداوند متعال، امضای این تفاهم نامه به حل مشکلات کشور و نظام تعلیم و تربیت منجرخواهد شد.

همچنین، هدفمند کردن پایان نامه ها و رساله ها در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و ظرفیت های دیگر موجود در این دانشگاه می¬تواند منجر به حل این مشکلات شود. همچنین، انجام طرح های مشترک می تواند برای اجرای این تفاهم نامه موثر باشد. در ابتدای این جلسه نیز، ایشان به معرفی افراد حاضر در جلسه پرداختند. در ادامه این جلسه آقای دکتر پورکمالی، اشاره کردند عمر دانشگاه تقریبا با عمر انقلاب برابر است و حدود ۲۰۰ عضو هیات علمی در این دانشگاه که در ۹ دانشکده، سه پژوهشکده مشغول به کار هستند. ایشان همچنین اذعان نمودند، ۵۰۰ یاوران علمی و حدود ۶۰۰۰ دانشجوی رسمی و۹۰۰۰ مهارت آموز آزمون استخدامی نیز از دیگر ظرفیت ها و پتانسیل های موجود این دانشگاه می باشند.

دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشگاهی جامع و راهبری وابسته به وزارت آپ است و تمام تلاش در چند سال گذشته این دانشگاه اثرگذاری در نظام تعلیم و تربیت و در راستای اهداف و ماموریت وزارت آپ بوده است. از نظر تنوع رشته، در مقطع کارشناسی همه دانشجویان معلمین مورد نیاز هنرستان ها هستند و خروجی مقظع کارشناسی این دانشگاه تماما در اختیار وزارت آپ قرار می گیرند. وی در ادامه افزود ظرفیت دانشجویان ارشد که در ۵ رشته و دکترا که در ۶ رشته مشغول به تحصیل هستند درصد پایینی از دانشجویان را تشکیل می دهد و نکته مهم این است که پذیرش این دانشجویان صرفا ویژه فرهنگیان شاغل در وزارت آپ می باشد. ایشان در ادامه افزودند اگر هم افزایی درون ساختار وزارت آپ مخصوصا این دو سازمان صورت بگیرد، با توجه به اهداف مشترک وزارت پژوهش ها می توانند در توان ها به توان هم برسند. وی افزود: ظرفیت خیلی بالا در دانشگاه شهید رجایی، دانشجویان دبیری این دانشگاه هستند که اگر پژوهش ها تقاضا محور باشند، خروجی خیلی خوبی ارایه خواهد شد. اکثر اساتید به روز و در جبهه تحقیق پژوهش می کنند، ولی اگر در راستای نیازهای دستگاهی، پروژه ها تقاضا محور باشند، قطعا وزارت آپ می تواند از خروجی ها به صورت علمی و دقیق استفاده کند. ایشان در انتها، با اشاره به بحث هوش مصنوعی و علوم شناختی افزودند این موضوع، بحث روز دنیاست و باید با بسیج امکانات و نیروها به نیازهای علمی کشور پاسخ بدهیم. در انتهای این جلسه آقای دکتر قربانی، سوالاتی در مورد مراکز و پژوهشکده های ذیل این پژوهشگاه و ماموریت آنها پرسیدند که با توضیحات آقای دکتر محبی ادامه پیدا کرد. به زودی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، از مرکز تیمز و پرلز دانشگاه بازدید به عمل خواهد آورد.

معاونت پژوهش و فناوری

کدخبر ۰۳۰۷۲۵۰۱