روند رو به بهبود ایران در شاخص جهانی رقابت‌پذیری

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ شاخص جهانی رقابت‌پذیری برای استعدادها یکی از معیارهایی است که به بررسی راهبردها و برنامه‌ریزی‌های یک کشور برای جذب نیروی انسانی توانمند می‌پردازد.

معیاری برای شناخت توانمندی در جذب استعدادها

کشورها به کمک شاخص جهانی رقابت پذیری، مؤلفه‌ها و معیارهایی را که به آنان در جذب استعدادها کمک می‌کند، وضع و تقویت می‌کنند. به کمک شاخص یادشده، اطلاعات و تحلیل های ارزشمندی برای توسعه راهبردهای جذب استعدادها، رفع چالش های مرتبط با آن و کسب مزیت رقابتی در بازار جهانی در اختیار تصمیم سازان و سیاستمداران قرار می‌گیرد.

 

جایگاه رو به بهبود ایران

نتایج این شاخص برای ایران نشان می‌دهد که ایران با کسب نمره ۶۸ از بین ۱۳۲ کشور جهان در رتبه ۱۰۲ قرار دارد. به لحاظ منطقه‌ای نیز کشور ایران با قرار گرفتن در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی در میان ۱۰ کشور برتر این منطقه در سال ۲۰۲۰ قرار گرفته است.

کشورهای قزاقستان با رتبه ۵۴، هند با رتبه ۷۲، سریلانکا با رتبه ۸۳، تاجیکستان با رتبه ۸۴، قرقیزستان با رتبه ۹۱ و بوتان با رتبه ۹۲ کشورهایی هستند که در رتبه بالاتری از کشور ما قرار گرفته‌اند.

همچنین کشورهای پاکستان  با رتبه ۱۰۶، نپال با رتبه ۱۲۱ و بنگلادش با رتبه ۱۲۴ کشورهایی هستند که در رتبه های پایین تر نسبت به کشور ما قرار گرفته‌اند.

این داده‌نما وضعیت ایران در معیارهای مختلف شناخص جهانی رقابت‌پذیری در جذب استعدادها را نشان می‌دهد:

 

 

 

منبع اصلی خبر

 

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر: ۱۴۰۰۰۵۱۸۰۱