🔷 🔷 برنامه روز یازدهم ماه محرم حسينيه مجازي ۱۴۰۲
🌏 معاونت فرهنگی و اجتماعی از اجرای سلسله وبینار محرم ۱۴۰۲ دانشگاه خبر داد:
به نقل از رییس اداره مطالعات، برنامهریزی و امور اجتماعی دانشگاه تربيت دبیر شهید رجایی، با همکاری مجموعه همکاران معاونت،
🔷 در راستای اجرای سلسله وبینار محرم ۱۴۰۲ دانشگاه، از روز اول ماه محرم، طبق برنامه هماهنگ شده قبلی، روزانه از ساعت ۱۸ الی ۱۸/۴۵، این برنامه ها به صورت مجازی اجرا گردیده است و انشاالله تا روز پانزدهم محرم ادامه دارد :
مدیران اجرایی برنامه: دکتر صلواتی، فریدونی
🔷 🔷 برنامه روز یازدهم ماه محرم حسينيه مجازي ۱۴۰۲
سخنران : آقای دکتر عبدالله صلواتی، استاد فلسفه و معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربيت دبیر شهید رجایی
موضوع وبینار : پدیدارشناسی عشق در مکتب امام حسین (ع)
تعداد شرکت کنندگان : ۸۱ نفر
🔷 چکیده مباحث وبینار :
_ بررسی قیام سال ۶۱ هجری قمری امام حسین علیه السلام از منظر پدیدارشناسی وجودی و الهیاتی
_ آیه قرآنی ۱۶۵ سوره بقره
“و من الناس من یتخذ من دون الله … و ان الله شدید العذاب” ” بعضی از مردم هستند که برای خود معبودهای غیر از خداوند بر می گزینند، اما کسانی که ایمان آورده اند محبت شان به خدا شدیدتر است و آنهایی که با پرستش بت به خود ستم کرده اند متوجه اند که تمام قدرت ها از آن خداست.
_ عشق حقیقی در اتمسفر الهی و بر مبنای حقیقت و آگاهی است، اما عشق رنگی، عشق ستمکاران بوده و برمبنای هوس و ناآگاهی است.
عشق هایی کز پی رنگی بود عشق نبود، عاقبت ننگی بود
سهروردی در کتاب مونس العشاق می گوید: محبت چون به غایت رسد عشق است و هر محبتی عشق نباشد و هر معرفتی محبت نباشد
در پدیدارشناسی عشق ما شاهد مقوله های متنوع هستیم: زمان و عشق، تجسم یافتگی وعشق، ادراک و عشق، همدلی و عشق، زیبایی شناسی و عشق.
_ ما از چیستی عشق حرف نمی زنیم بلکه از چه هستی آن گفت و گو می کنیم البته باز این خود عشق است که از خود می گوید:
_ شرح عشق و عاشقی هم عشق گفت
ایثار، همدلی، وفاداری، معناشدن و… از محصولات و مسبوقات عشق است
به یک معنا، عشق مراقبت از معشوق است. معشوق همه امور را برای عاشق معنا می کند. عاشق تحت تسخیر معشوق است. عشق تجارت پر مخاطره ای است.
چند نوع عشق داریم: عشق عرفی، عشق متقابل، عشق به مثابه قدرت، عشق اخلاقی، و عشق در پی امر متعالی که دین آنرا مطرح می کند.
عشق از نظر واگنر عبارت است از: تعامل با دیگرانی است که مارا غافلگیر کرده اند، و از ما مطالبه گری می کند، و گاهی ما را تحسین می کنند. اگر عشق اصيل باشد همه را در بر می گیرد، چه تشویق کنندگان، و چه نا امید کنندگان را.
_ زمان و عشق: از منظر نسبت زمان با عشق، می توان حوادث سال ۶۱ ه. ق را بررسی نمود و هرچه به آن زمان نزدیک می شویم، انتظار شهادت و دیدار معشوق، افزایش می یابد.
ایثار و خیرخواهی، و دوست داشتنی های عمیق بین ياران امام و امام خیلی اثرگذار است و هرچه به زمان شهادت نزدیک میشود این رابطه شگفت انگیزتر و عمیق تر میشود
یکی از زیر محورهای عشق، همدلی است. با داشتن توانایی همدلی، بین آدمها ارتباطات عمیق عاطفی برقرار میشود.
حضور کامل در کنار یکدیگر، فعال و در دسترس بودن، همنشینی با ولی خدا در دعا و نماز، رابطه عاشق و معشوق را نزدیک تر و همدلی را عمیق تر می کند.
عشق یک امر یک طرفه نیست بلکه گفتگوی مداوم بین افراد، بیان تجربیات عاشق و معشوق است که به رشد متقابل کمک می کند و باعث خودشناسی و خودآگاهی میشود
دعای عرفه امام حسین علیه السلام، شیرین زبانی بین بنده و خداست.
کربلا جای افرادی عاشق و دلداده بود
ادراک و عشق:
عشق باعث شناخت بیشتر ما از خودمان میشود و تصویری واضح تر از خود ما به ما می دهد و ما را تهی از ناپاکی می کند
به دیگر سخن انسان عاشق، خود را از ارزشها تهی میبیند.
فرازی از دعای عرفه و عشق بازی های امام حسین علیه السلام در قالب نیایش را با هم مرور می کنیم:
_ خدایا من در ثروت خود فقیرم، پس چگونه در فقر خود فقیر نباشم؟
من با تمام هستی ام تو را می خواهم.
وقتی نیکی هایم سیئه است، پس چگونه سیئات من، سییئه نباشد؟
در محور ادراک وعشق، عاشق هرچه را می بیند او را به یاد معشوقش می اندازد. چنان که امام حسين عليه السلام در دعای عرفه میفرمایند:
کَیْفَ یُسْتَدَلُّ عَلَیْکَ بِما هُوَ فِى وُجُودِهِ مُفْتَقِرٌ إِلَیْکَ؟ أَیَکُونُ لِغَیْرِکَ مِنَ الظُّهُورِ مَا لَیْسَ لَکَ حَتَّىٰ یَکُونَ هُوَ الْمُظْهِرَ لَکَ؟ مَتىٰ غِبْتَ حَتَّىٰ تَحْتاجَ إِلىٰ دَلِیلٍ یَدُلُّ عَلَیْکَ؟ وَمَتىٰ بَعُدْتَ حَتَّىٰ تَکُونَ الْآثارُ هِىَ الَّتِى تُوصِلُ إِلَیْکَ؟ عَمِیَتْ عَیْنٌ لَاتَراکَ عَلَیْها رَقِیباً، وَخَسِرَتْ صَفْقَةُ عَبْدٍ لَمْ تَجْعَلْ لَهُ مِنْ حُبِّکَ نَصِیباً.
دعاهای فوق در روز عاشورا تحقق عینی می یابد و قیام عاشورا و رویداد عاشقانه کربلا، به قیام عاشقان علیه ظلم و امر به معروف و نهی از منکر در رکاب انسان کامل بدل می شود.
در کربلا عشق به قله خود می رسد وهر عشقی که بتواند خود را با آن قیام هماهنگ کند، مکتب عشق است، تمام قد قیام کردن و عاشقی برای معشوق، در حادثه کربلا موج می زند.
اما سخن پایانی، سیره امام حسین علیه السلام از ما عاشقی و شبیه شدن به امام حسین علیه السلام و عمل به دستورات او را می طلبد و اینکه همانند سالار شهیدان تابع اوامر الهی باشیم و در زمان، امر به معروف، امر به معروف کنیم و در زمان مبارزه، مبارزه و در گاه دعا، دعا.
و هر کس در این مسیر، به امام حسین (ع) و آرمانش شبیه باشد، حسینی است.
🔵 مدیر جلسه :
امام صادق (ع) :
هر کس به زیارت قبر امام حسین (ع) نرود تا بمیرد، ایمانش ناتمام و دینش ناقص خواهد بود، به بهشت هم که برود پایین تر از مؤمنان خواهد بود.
__ عبادت گران از دیدگاه امام حسین (ع) :
۱_ ان قوما عبدوالله رغبه فتلک عباده التجار
۲_ وان قوما عبدوالله رهبه فتلک عباده العبید
۳_ وان قوما عبدوالله شکرا فتلک عباده الاحرار وهی افضل العباده.
” عده ای از روی طمع، عبادت خدا می کنند این عبادت سوداگران است.
” و جمعی از ترس، بندگی خدا می کنند این عبادت بردگان است.
” و برخی به انگیزه شکر، خدا را عبادت می کنند این عبادت آزاد مردان و بهترین عبادت هاست.