🔷🔷 برنامه روز سیزدهم ماه محرم، وبینار حسينيه مجازي ۱۴۰۲

🌏 معاونت فرهنگی و اجتماعی از اجرای سلسله وبینار محرم ۱۴۰۲ دانشگاه خبر داد:

به نقل از رییس اداره مطالعات، برنامه‌ریزی و امور اجتماعی دانشگاه تربيت دبیر شهید رجایی، با همکاری مجموعه همکاران معاونت،
🔷 در راستای اجرای سلسله وبینار محرم ۱۴۰۲ دانشگاه، از روز اول ماه محرم، طبق برنامه هماهنگ شده قبلی، روزانه از ساعت ۱۸ الی ۱۸/۴۵، این برنامه ها به صورت مجازی اجرا گردیده است و انشاالله تا روز پانزدهم محرم ادامه دارد :
مدیران اجرایی برنامه: دکتر صلواتی، فریدونی

🔷🔷 برنامه روز سیزدهم ماه محرم، وبینار حسينيه مجازي ۱۴۰۲

سخنران : استاد خانم زینب تختی، مدرس و پژوهشگر مطالعات اسلامی زنان
موضوع وبینار :نقش زنان در واقعه کربلا
تعداد شرکت کنندگان : ۵۹ نفر

🔷 چکیده مباحث وبینار :
_ یکی از ارکان اصلی زنده نگه داشتن عاشورا، وجود زنان شجاع و بصیر بود، در این جلسه، از جلوه های زنانه قیام زینبی صحبت می کنیم.
_ سحرگاهی که امام حسین علیه السلام قصد حرکت از مدينه به مکه را داشتند، از طرف محمد حنفیه به امام خبر دادند، که خداوند فرمود : از مدينه خارج شو، و آیا می دانی که انتهای این سفر کشته شدن شماست؟ پس چرا زن و بچه ها را می‌برید؟
لذا سیدالشهدا به این خواست الهی لبیک می گوید، که خدا می‌خواهد تو را کشته ببیند.
اگر امام حسین علیه السلام، از پذیرش فرمان الهی سر باز میزد حادثه کربلا و پایداری یک ارزش و قیام اتفاق نمی افتاد (مثل کشته شدن حضرت اسماعیل توسط حضرت ابراهیم، که اثر ارزشی آن هنوز باقی است)
_ همانطور که قتیل شدن تنها خاص حضرت امام حسین علیه السلام نبود، بلکه ياران دیگر امام نیز در این وجه شریک بودند، در لبیک به ندای اسارت نیز همه زنها شریک نبودند.
_ مقامات افراد هم در حادثه کربلا یکی نبود.
_ زنانی بودند که با اسارت شان غیرت مردان را تهییج نمودند مانند همسر مسلم، یا همسر حبیب.
_ زنانی پیش از اسارت، شهادت نصیب شان می گردد.
_ زنانی هم بودند که به تکلیف خود عمل نکردند،
_ وقتی کاروان اسرا ( کاروان عفیف) وارد کوفه می شوند گریه زنانی بلند میشود، امام سجاد علیه السلام با کنایه به زنان نافرمان می گوید، این زنها دارند گریه می کنند، پس چه کسانی ما را کشتند؟
_ در اوج زنانی که از امام زمان خود تبعیت کردند، حضرت زینب کبری (س) بود که با تصویر مردانه خود، با عاطفه تمام، خون را زنده نگه می‌دارد.
_ اشک گرفتن از دشمن :
وقتی اسرا عازم کوفه می شوند حضرت زینب صدا بلند می کند و روضه می خواند که دوست و دشمن از کلام آن حضرت به گریه می افتند و این نوعی اشک گرفتن از دشمن است.
_ این حرکات، امتداد حرکت زهرایی است، وقتی حضرت زهرا (س) پس از بحث فدک در مسجد آهی می کشد که همه آدمها گریه می کنند، این نوعی اشک و گریه گرفتن از دشمنان است.
_ وقتی حضرت زینب کبری (س)، که کشته شدن همه عزیزان را پشت سر گذاشته، با هیبت خاص خود، وارد دارالخلافه کوفه و کاخ ابن زیاد می‌گردد، در واقع یک هیبت زهرایی را ايجاد کرده‌ است.
_ نتیجه گیری :
گریه های حضرت زینب (س) در طول مسیر حماسه ساز بوده است.
آن حضرت، در اوج لطافت زنانگی مدافع حریم عفت، و حجاب زنان بوده است.
آن حضرت، با تکبر جلوی يزيد می ایستد و در کاخ یزید، خطبه ای غرا بر علیه یزید سر می دهد.
در مورد کلام و خطبه‌های حضرت زینب (س)، او می‌گوید این سخنان، آه دل من است که در کلام جاری می شود.
جهاد تبیین آن حضرت تنها کلام نبود، بلکه صلابت علوی، عواطف و احساسات، ناله هایی که دوست و دشمن را به گریه می اندازد، به جایی می‌رسد که یزید به جای خود، ابن زیاد را مقصر حادثه معرفی می کند و خود را تبریه می نماید.
_ خداوند منان، برای اهل بیت پیامبر، برنامه تعیین کرده، یعنی برای مردان شهادت و برای زنان اسارت، و آنان چه خوب نقش آفرینی نمودند.

🔵 مدیر جلسه :
_ امام صادق (ع) : به راستی که خدا کربلا را حرم امن و با برکت قرار داد پیش از آنکه مکه را حرم قرار دهد.
_ اقبال لاهوری : قیام امام حسین (ع) حماسه ستیز عشق با عقل و هوس است.
آن شنیدستی که هنگام نبرد عشق
با عقل هوس پرور چه کرد
آن امام عاشقان پور بتول سرو آزادی ز بستان رسول
_ حسین جان : برادری به تعداد نیست به وفاداری است، یوسف یازده برادر داشت و حسین تنها عباس را