یادداشت معاون محترم فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دکتر عبدالله صلواتی، درباره فجایع اخیر در غزه با عنوان غزه در مسئولیت اخلاقی ۳۶۰ درجه:

به حقوق خویش واقفیم و سعی می کنیم تمام قد آن را اخذ کنیم و در برابر مخالفان آن، بایستیم. گاهی کمی دورتر از خویش، به حقوق نزدیکان هم توجه داریم و سعی در استیفای آن داریم. اندکی هم آن طرف تر مراقب حقوق برخی بستگان و دوستان هم هستیم.

تا اینجا لزوما کار ما اخلاقی نیست. شاید این استیفای حقوق نه از سر مهربانی و فضیلت خواهی بلکه از سر طبیعت و مزاج باشد یا از سر سرمایه گذاری کوتاه مدت یا بلندمدت.

هنر زیست اخلاقی این است که اولا استیفای حقوق دیگران را در مدار فضیلت خواهی و تخلق به اسمای الهی و تقرب به بیکران قرار می دهد و ثانیا گستره اخلاق را از فضای بسته امتداد می دهد به دامنه ای وسیع با نگرشی ۳۶۰ درجه ای.

 اینکه می بینیم طیف و طایفه ای که از اخلاق دم می زنند اما فقط در قبال پاره ای از مسائل واکنش اخلاق نشان می دهند اما در نسبت با مسائل دیگر، سکوت پیشه می کنند نشان از آن دارد که زیست اخلاقی تمام عیار در محیط ۳۶۰ درجه حاکمیت ندارد.

در تحلیلی فلسفی، می توان گفت پاره ای انگاره ها در ندیدن مساله یا خاموش شدن رویدادی و در نتیجه فقدان نگاه ۳۶۰ درجه سهیم هستند. به عنوان نمونه انگاره هایی که فقط طیفی از مردم را مردم تلقی می کند و من حیث لایشعر، طایفه یا قومی یا ملتی یا حزبی را بیرون از حیطه انسانی فهرست می کنند نمی توانند برای کل بشریت استیفای حقوق کنند.

کسانی که فقط دلبسته حزب خاصی هستند و یکسره حزب و گروه دیگر را بی بهره از حقیقت می پندارند مظلومان فهرست حزب مقابل یا دولتی را به صرف آنکه آن حزب یا دولت مورد تایید آنها نیست جزو مظلومان به شمار نمی آورند و گمان می کنند این فهرست یکسره تهی از اعتبار است. اینان نیز از نگاه ۳۶۰ درجه ای اخلاق محروم هستند.

 طیفی که ذهن و زبانشان را قدرت سیاسی خاصی تسخیر کرده، بطور طبیعی هر جریان مخالف آن قدرت سیاسی را به رسمیت نمی شناسد و در مکانیسم انکار (به روایت روان شناسان) هر واقعیت میدانی و عینی را که در راستای تقویت و تعمیق و تایید و تحسین آن قدرت سیاسی نباشد نفی می کنند.

به حکم عقل، آزار بی وجه رساندن و کشتن بی گناهان بویژه بمباران و تخریب مراکز درمانی، اقدام ضداخلاقی و ضدانسانی است و آزادگان جهان آن را مذموم می شمارند و محکوم می کنند.

در خبرگزاري ها آمده در ساعات پایانی یازدهمین روز نبرد طوفان الاقصی، رژیم اشغالگر صهیونیستی، جنایتی هولناک و وحشتناک را مقابل دیدگان جهانیان در غزه مرتکب شد. این رژیم غاصب،
در یک جنایت جنگی، بیمارستان معمدانی در غزه را بمباران کرد. در این اقدام ضدبشری، بیش از ۵۰۰ فلسطینی که بیشتر آنها زن و کودک و سالخورده بودند شهید و ده ها نفر دیگر زخمی شدند.

بی تردید این آخرین یا اولین اقدام ضدبشری این رژیم اشغالگر نیست و جامعه بشری به حکم عقل و شرع و اخلاق باید تمهیدی اندیشه کند که کودکان و زنان غزه و بطورکلی همه شهروندان آن، شاهد تکرار این فجایع تلخ نباشند.

این مهم مستلزم نگاه ۳۶۰ درجه اخلاقی به مسائل و رویدادهای جهان است و مستلزم یک تصمیم جهانی. تصمیمی که عهده دار ریل گذاری مجدد و طراحی مکانیسم های درست ساخت جهانی است تا حق مظلوم استیفا شود و میدانی برای ستم تمامیت خواهان برقرار نباشد.

 هر کشور و شخص و طیف و طایفه ای که بخواهد حامی نسل کشی در غزه باشد یا در قبال این فاجعه بزرگ سکوت آگاهانه کند بنوعی در ریل ضدبشری با شتاب بالا در حرکت است و میوه تلخ این حرکت، بی وطنی و بی آینده بودن برای طیفی از بشر است و به تعبیر کانتی این کشورها و اشخاص و گروه ها در حال صدور این حکم ضداخلاقی هستند که همه مجاز به کودک کشی و ظلم و نسل کشی هستند.

امروز وقت آن رسیده که در کنار محکوم کردن، به ریشه های تاریخی، سازمانی، و فرهنگی ظلم حساس شد و از کانونهای دور شدن از استیفای حقوق در محیط ۳۶۰ درجه فاصله گرفت و در برابر مراکز پمپاژ مکانیسم های بدساخت ایستاد و به شهروندان غزه اطمینان داد که غزه تنها نیست و ما در سیاست‌گذاری و برنامه ریزی و مدیریت جهان اخلاقی، یک غزه ای هستیم و نظم جدیدی از جهان اخلاقی میزبان فلسطین خواهد بود؛ نظمی که رهای از جریان تلخ اشغالگری و نسل کشی اشغالگران و آزاد از دولت ها، ساختارها و مکانیسم های ستم خیز، ستم پیشه، ستم حامی، ستم گستر و ستم گر است.

عبدالله صلواتی
۲۸ مهر ۱۴۰۲