یادداشت معاون محترم فرهنگی اجتماعی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی؛ دکتر عبدالله صلواتی با عنوان : برادران دروغگو در سرزمین های اشغالی

  • به راحتی سخن می گوییم و هر طوری که دلمان می خواهد درباره دیگران قضاوت می کنیم. در مواردی، ردپای یک احتمال و یک گمان را می گیریم و تا فیها خالدون می رویم. آنقدر می بافیم که سر نخ را هم گم می کنیم.

    درباره زبان، آفات رنگارنگی در دین و اخلاق فهرست شده است. آفاتی چون دروغ، غیبت، تهمت، سخن چینی، بدزبانی، و … اما در ذهن و ضمیر طیفی این طور جا افتاده که «زبان گویا منطقه آزاد است و گناهی مترتب بر زبان و سخن نیست.»

    واژه ها حقوقی دارند که باید ادا شود. خدای عالم هم بر نحوه چینشی که ما از واژگان می کنیم فرشته مراقب و ثبت کننده ای قرار داده است: «مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ» (ق/۱۸). همچنین نقل است که سرآغاز ظلم‌ها، ظلم به واژه هاست.

    برادران دروغین جلوه ای از ظلم به واژه هاست. استبداد برادر دروغگوی استقلال، قانون شکنی برادر دروغین تعامل، تهور برادر جعلی شجاعت، و نسل کشی برادر دروغین استقلال است.

    رژیم صهیونیستی دست به نسل کشی تمام عیار در غزه زده اما نامش را گذاشت استقلال. همان طور که سالها پیش، آمریکا به عراق حمله نظامی کرد و اشغالگری برادر دروغین صلح شد.

    استبداد و تمامیت خواهی مجاری ادراکی و وجودی را بر روی حقیقت می بندد و از آنجاکه با فراروایت ها به تعبیر لیوتار نمی توان جنگید در حکومت های مستبد و جریان های تمامیت خواه، ظاهر فراروایتهایی چون صلح، استقلال، رفاه، و بهداشت حفظ می شوند اما موریانه تزویر و قدرت طلبی، این فراروایت ها را از درون تهی می کند و در حفره مخوف آن، برادران دروغین را جا می زند. با حضور برادران دروغین، جنگ افزارها قدرت مضاعف می یابند و تخریب ضریب می خورد.

     تنویر افکار عمومی در قبال یک نسل کشی تاریخی در غزه یک تکلیف انسانی، اخلاقی، و شرعی است و یکی از مصادیق اتم این تنویر، کشف برادران دروغگو در سرزمین های اشغالی است و هرچه استبداد این رژیم بیشتر می شود برادران دروغگو ازدیاد می یابند و با ازدیاد این برادران، تخریب وسیع تر خواهد بود.

    مسئولیت اخلاقی استاد و پژوهشگر در دوره کنونی، کشف و بیان برادران دروغگو در مجامع علمی و عرصه های اجتماعی است؛ برادرانی که درصدد پوشاندن گسترده حقیقت هستند و در جایی که حقیقت در کمون رود اهریمن تخریب و نسل کشی و بحران ضدبشری در غیبت حقیقت، سیاهی و تباهی را بر عالم حاکم می کند.

    عبدالله صلواتی
    ۱۴۰۲/۸/۱۱