هشتمین وبینار از سلسله وبینارهای ماه مبارک رمضان

معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برگزار کرد؛

به گزارش رییس اداره فرهنگی دانشگاه درتاریخ ۲۶فروردین وبینار با موضوع دل آگاهی وخردورزی درپرتو روزه داری با سخنرانی معاون محترم فرهنگی دکتر صلواتی برگزار شد .

ایشان درابتدا با اشاره به مفهوم دل وخرد وهم چنین آیه الا بذکر الله تطمئن القلوب وروایاتی که به دل و قلب سلیم مربوط می شود از سلامت دل سخن گفتند و از کبر به عنوان آفت بزرگ دل نام بردند.
قلب فقط کانون عواطف و احساسات نیست و ویژگی های اخلاقی و سلوکی و الهیاتی و وجودشناختی و معرفت شناختی دارد. دل محل تعقل است و محل تجلیات فعل و اسمایی و ذاتی.

دل جعبه سیاه انسان است وباید درحرم خدا غیر از خدا جای نداد ..
القلب حرم الله ولاتسکن فی حرم الله غیرالله.
داشتن قلب سلیم تمام کننده نیست و بردن این قلب نزد خدا شرط است مانند من جاء بالحسنه که بردن حسنه شرط است نه صرفا انجام حسنه و سپس با اذیت و آزار و بدخواهی و دیگر سیئات آن حسنه را آلوده کنیم .

ایشان درادامه با عقیده عرفا که برای قلب شئون مختلف قائل هستند قلب را دارای سامعه ولامسه و…دانستند. و لمس معقولات و تعقل نیز یکی از شئون دل و از کارکردهای آن است.
بنابراین عقل را باید ذیل دل تعریف کرد نه بالعکس. اما به نظر نیرسد تاریخ تربیت و آموزش ما تاریخ عقل است و نه دل و باید دوباره تاریخ تربیت و آموزش را بر اساس دل و آموزه‌های قرآنی در فقره دل نگاشت. تاریخی که در آن، دل مرکزثقل و عقل ذیل دل قرار دارد.

در غرب نیز دو جریان عقلانیت واحساسات را درمقابل هم می دانند که اشتباه است چون دل هم کانون تفقه و تعقل و فهم است وهم احساس وعاطفه است .
مراقبه وذکر اوجش در ماه مبارک است ونتیجه آن دل آگاهی وخرد ورزی است و در جسم نیز سلامت ایجاد می کند.

روزه داری دارای سطوح و درجات مختلفی است که براثر ذکر و مراقبه به وجود می آید. دل هم همانند بدن روزه دارد و روزه دل، اجتناب از وسوسه های شیطانی و خطورات مخرب است و در مرحله بالاتر روزه دل به بیرون کردن حب ماسوا و وارد کردن حب الهی و انس گرفتن به نفحات قدس است.

روزه داری بویژه در ماه رمضان زنگار از دل می زداید. زیرا روزه داری اوج ذکر و خلوت و مراقبه است و ذکر و مراقبه جلادهنده دل هستند.

این جلسه وبینار با ۷۲ نفر شرکت‌کننده درساعت۲۱/۳۵ دقیقه به اتمام رسید .