نهمین نشست کمیته فرعی کنوانسیون ۱۹۷۰ برگزار شد

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، این نشست با حضور معاون فرهنگی مدیرکل یونسکو، دبیر کنوانسیون ۱۹۷۰، اعضای کمیته فرعی و به ریاست دکتر احمد پاکتچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان یونسکو برگزار شد و موضوعاتی چون تقویت ساز و کارهای مقابله با صادرات و واردات غیرقانونی اموال فرهنگی، تقویت همکاری‌های بین المللی، افزایش حساسیت و آگاهی عمومی در قبال دارایی‌های فرهنگی، بررسی گزارشات سازمان‌های ذیربط بین المللی از جمله اینترپل، سازمان جهانی گمرک، شورای بین المللی موزه‌ها، مؤسسه بین‌المللی یکسان‌سازی حقوق خصوصی(UNIDROIT) و اتحادیه اروپایی در زمینه مبارزه با انتقال غیرقانونی اموال فرهنگی، ارتقای پایگاه داده‌ها و فهرست اموال فرهنگی، داد و ستد اینترنتی اشیا فرهنگی و به روزرسانی و بهبود کیفیت گزارشات ملی به منظور افزایش توانمندی‌های ملی و بین‌المللی برای جلوگیری از قاچاق اموال فرهنگی و بازگرداندن آنها به کشورهای مبدا ف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، کمیته فرعی کنوانسیون ۱۹۷۰ متشکل از ۱۸ عضو است که جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۱۹ به مدت ۴ سال به عضویت این کمیته درآمده است. با توجه به شرایط ناشی از همه گیری ویروس کرونا، نهمین نشست کمیته فرعی کنوانسیون ۱۹۷۰ با مشارکت حضوری اعضای کمیته مذکور و حضور مجازی سایر اعضای کنوانسیون برگزار شد. نشست بعدی این کمیته در خرداد ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

شایان ذکر است؛ کنوانسیون ممنوعیت و جلوگیری از واردات، صادرات و انتقال غیرقانونی مالکیت اموال فرهنگی که به اختصار کنوانسیون ۱۹۷۰ خوانده می‌شود، سندی بین المللی به منظور مقابله با داد و ستد غیر قانونی اموال فرهنگی ملل مختلف است که در حال حاضر به تصویب ۱۴۰ کشور رسیده است.

منبع اصلی خبر

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

 

کد خبر: ۱۴۰۰۰۳۱۰۰۶