مرکز مشاوره، سلامت و سبک زندگی
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
به نام خالق هستی
سلامتی به معنای نبود بیماری نیست، بلکه به معنای داشتن قدرت و توانایی جسمی و ذهنی برای یک زندگی پویاست. سلامتی یعنی سرشار از انرژی بودن، آرام و عمیق خوابیدن و شاداب بیدار شدن، سلامتی یعنی زندگی، یعنی لبخند و بالاخره یعنی احساس رضایت و خوشبختی.
نیروی انسانی سالم و شاد ارزشمندترین سرمایه هر کشوری است و دانشگاهها به عنوان رکن اساسی به حرکت درآمدن چرخهای توسعه و پیشرفت هر کشور تربیتکننده این نیروهای مستعد میباشند. بنابراین برخورداری از سلامت فیزیکی و روانی این قشر نخبه تضمینی برای رسیدن به موفقیتهای علمی است.
مرکز بهداشت و درمان مصمم است با برنامهریزیهای خود که متناسب با نیازها و تقاضاهای بهداشتی قشر دانشجوست و با هدف ارتقاء سلامت و ایجاد احساس رضایت در میان این گروه آیندهساز شکل میگیرد، هم جهت با سیاستهای توسعه پایدار کشور حرکت نماید.
این مرکز با تیمی متشکل از پزشکان و پرستاران و سایر پرسنل اولویت کار خود را حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماریها و نهایتاً ارائه راهکارها در هنگام بروز بیماریها قرار داده است و تلاش دارد در تمام زمینههای مرتبط با سلامتی و ایجاد احساس رضایت در کنار شما عزیزان دانشگاهی باشد. با انتقادها و پیشنهادهای خود ما را در این زمینه یاری رسانید.
معرفي مركز بهداشت و درمان دانشگاه تربیت دبیرشهیدرجایی
مركز بهداشت و درمان دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی با هدف ارائه خدمات بهداشتی درمانی به دانشجویان ,اساتید و کارکنان دانشگاه در سال هزار و سیصد هفتادو شش تحت نظر معاونت دانشجویی دانشگاه فعالیت خود را آغاز و به منظور دستيابي به دانشگاه سالم اقدام به بستر سازي در زمينه هاي بهداشتي و درماني دانشجويان ،كاركنان و اساتيد نموده است.
مركز بهداشت و درمان همه روزه( به جز جمعه ها و ايام تعطيل )از ساعت ۸صبح لغايت ۱۹و پنجشنبه ها ۸ الی ۱۲ بصورت يكسره فعال بوده و دانشجويان عزيز مي توانند با همراه داشتن دفترچه بيمه خود از خدمات اين مركز بهره مند گردند.
خدمات مركز بهداشت و درمان:
الف ) پزشك عمومي: همه روزه (صبح و عصر )
اين مركز با بكار گيري دو پزشك عمومي (آقای دكتر شایگان ، خانم دكتر شریفی ) به بيماران مراجعه کننده ارائه خدمت می نماید.
الف -۱- ويزيت بيماران:
فر آيند ويزيت بيماران به شرح ذيل مي باشد
۱- دریافت قبض از منشی
۲- مراجعه به پزشک مقیم جهت معاینه .
۳- ارجاع به واحد پرستاري در صورت نیاز به خدمات اورژانس.
۴- صدور معرفی نامه به مراکز تخصصی در صورت نیاز به ارجاع بیمار
الف _۲ اعزام بيمار
در صورتيكه بيمار مراجعه كننده وضعيت اورژانسي داشته و يا نياز به مركز مجهزتري داشته باشد جهت اقدامات تكميلي توسط آمبولانس و يك نفر همراه به بيمارستان اعزام مي گردد .
الف_۳ تکمیل فرمهای سلامت تربیت بدنی.
دانشجويان با هماهنگی قبلی و بر اساس نوبت به پزشک مستقر در دانشکده تربیت بدنی (آقای دکترحسینی)مراجعه نموده و ویزیت می شوند در صورت نداشتن منع فعاليت بدني فرم سلامت امضاء مي شود .
الف _۵ جراحيهاي كوچك.
د رمواردي كه فرد مراجعه كننده به مركز دچار پارگي يا جراحت در بدن خود شده باشد( در زمين ورزش، محيط دانشگاه و يا كارگران درحين كار )چنانچه پارگي عميق نبوده و نياز به جراحي نداشته باشد، توسط پزشك مقيم بخيه مي شود. در صورتي كه خونريزي فعال بوده( پارگي شريان )و يا همراه با شكستگي باشد، بعد از اقدامات اوليه پرستاري، بيمار به مراكز مجهز درمانی اعزام مي گردد.
ج_ دندانپزشكي عمومي : همه روزه صبحها (۸الی ۱۲)و عصرها (۱۲الی۱۶) به جز پنج شنبه ها و ایام تعطیل
مركز بهداشت ودرمان با بهره گيري از دو دندانپزشك( خانم دكتر پورمسعودی و آقاي دكتر مقدم بعد از ظهرها ) و يك دستيار دندانپزشك خدمات ذيل را به مراجعين ارائه می نمایند :
ترميم دندان با آمالگام، جرمگيري و بروساژ، پانسمان و كشيدن دندانهاي قدامي، خلفي و عقل .
ج_۱فرآیند ویزیت دندانپزشکی :
۱- معاینه اولیه توسط دندانپزشک و تعیین وقت برای اقدامات بعدی.
۲- انجام اقدامات درمتني در موعد مقرر.
تبصره :در صورت تأخیر بیش از ۱۵ دقیقه یا عدم مراجعه ، وقت قبلی کنسل می گردد.
بیمار باید عدم امکان حضور را ۴۸ ساعت قبل ا زوقت رزرو شده به واحد دندانپزشکی اطلاع دهد.
درصورت مراجعه با تأخیر زیاد درخواست هر گونه وقت مجدد ، به منزله درخواست وقت جدید بوده و مستلزم پرداخت هزینه می باشد.
چنانچه به دلیل عدم حضور بموقع پزشک ، نقص دستگاهها ، قطع برق و…ارائه خدمات به بیمار مقدور نباشد وقت مجددی بدون پرداخت وجه برای وی ، رزرو می گردد.
د-خدمات پرستاري:
د-۱ خدمات پرستاري شامل:
تزريقات، پانسمان، سرم تراپي، نوار قلب، شستشوي گوش و كنترل فشار خون.
اين واحد با يك كارشناس پرستاري (خانم سجودی ) به مراجعين ارائه خدمت مي نمايد.
د-۲ فرايند دسترسي به خدمات پرستاري:
۱- دریافت قبض از منشی.
۲- مراجعه به واحد پرستاری جهت کلیه امور تزریقات، سرم تراپی، پانسمان، نوار قلب و کنترل فشار خون.
ه- خدمات اورژانس: كه شامل امداد رساني سريع به بيماران اورژانسي يا آسيب ديدگان در سطح دانشگاه مي باشد. طي تماس تلفني( داخلي ۲۳۶۲-۲۳۶۳)با مركز بهداشت، آمبولانس و تيم امدادي به محل مورد نظر اعزام و اقدامات اوليه اورژانس توسط ايشان بعمل مي آيد.
فرآیند خدمات اورژانس خارج از مرکز:
– تماس با مرکز مبنی بر وجود بیمار بدحال.
– اطلاع به پرستار و آمبولانس جهت اعزام به محل با هماهنگي پزشك.
– اعزام به محل و انجام اقدامات اولیه.
– معاینه و تشخيص اولیه توسط کارشناس پرستاری.
– تماس با مرکز و هماهنگی با پزشک مقیم جهت انجام اقدامات دارویی.
– درصورت عدم بهبودی انتقال بيمار توسط آمبولانس به مركز بهداشت و درمان طبق صلاحدید پزشک.
– در صورت نیاز به مراکز درمانی مجهزتر انتقال بیمار توسط آمبولانس به بیمارستان طبق صلاحدید پزشک.
– اقدامات بستري :
در صورت نیاز به بستری در بخشهای غیر اورژانس جهت کاهش هزینه های درمانی و براساس قرارداد منعقده بین مرکز با بیمارستان الغدیر ، فرم معرفی نامه به بیمار ارائه می گردد.
– بعد از ترخيص، هزينه هاي پرداخت شده توسط بيمار در صورت ارائه صورتحساب، پس از بررسي مركز بهداشت و درمان توسط اداره كل امور دانشجويي قابل پرداخت خواهد بود.
“لازم به ياد آوري است كه معرفي نامه جهت بيمارستانها در خوابگاها نيز موجود است كه در مواقع اورژانس( غير از ساعات فعاليت مركز بهداشت )به دانشجويان ارائه مي گردد”.
شایان ذکر است کلیه خدمات مرکز بهداشت و درمان برای دانشجویان اساتید و کارکنان محترم با حداقل قیمت (تخفیف ویژه) ارائه می گردد.
ز-_خدمات بهداشتي:
خدمات بهداشتی شامل: خدمات بهداشت محيط و بهداشت حرفه اي مي باشد.
خدمات بهداشت محيط:
– كنترل و حفظ سلامت مواد غذايي از طريق:
۱- بازديد از كليه واحدهاي تهيه ،توليد و توزيع مواد غذايي.
۲- نظارت بر سلامت كاركنان مراكز تهيه و توزيع و نگهداري مواد غذايي.
۳-ارتقاء آگاهيهاي بهداشتي كاركنان مراكز تهيه و توزيع و نگهداري مواد غذايي.
۴- نظارت بر مبارزه و كنترل حشرات و جوندگان موذي با اولويت بهسازي.
۵- نظارت بر بهداشت اماكن عمومي اعم از خوابگاه ،آرايشگاه و …
۶- نظارت بر دفع بهداشتي زباله.
۷- رسيدگي به شكايات بهداشتي و موارد ارجاع.
۸- تهيه وتدوين بروشور هاي آموزشي مرتبط با مسائل بهداشتي.
۹- نظارت بر گندزدایی اماكن تهيه و توزيع مواد غذايي.
۱۰- نظارت بر بهداشت آب آشامیدنی
۱۱-آشنايي دانشجويان و كارمندان با واحد بهداشت محيط.
آموزش :
– آموزش چهره به چهره و گروهی دانشجویان و پرسنل درخصوص رعایت اصول ایمنی در کار، شناخت نقاط خطر و استفاده از وسایل حفاظت فردی هنگام کار در کارگاه های آموزشی و آزمایشگاه و…..
پیشنهاد جهت ساماندهی و بهبود سیستم ایمنی در زمینه های ساختمان ، حریق ، الکتریسیته ، آلاینده های شیمیایی ، خطرات دستگاهها و …..
تکمیل فرمهای گزارش نواقص و بازدیدهای بهداشتی ازکارگاهها و آزمایشگاهها و بررسي نواقص موجود و اولويت بندي ريسكها جهت پيشبيني اقدامات لازم.
تهیه و توزیع پمفلت های آموزشی در خصوص ایمنی و بهداشت کار.
تهيه و تكميل چك ليستهاي ارزيابي خطرات و عوامل زيان آور در خصوص برق، حريق، ماشين آلات، ساختمان، مواد شيميايي و ارگونومي.
بررسي سيستم ايمني حريق دانشگاه و بازديد از تجهيزات اطفاء حريق.
ح- خدمات تكميلي مركز بهداشت و درمان:
طرح سلامت:
مركز بهداشت و درمان دانشگاه از مهر ماه۱۳۸۶ اقدام به تشكيل پرونده سلامت براي دانشجويان جديد الورود نموده كه هدف از اين طرح ارزيابي سلامت و كشف بيماريهاي احتمالي دانشجويان مي باشد.
سال۱۳۹۴ هشتمین دوره طرح سنجش سلامت دانشجويان جديد الورود در قالب ويزيت پزشك عمومي، دندانپزشكي و بينايي سنجي انجام گردید .
نحوه اجراي طرح سلامت:
-اطلاع رسانی به دانشجویان درخصوص زمان آغاز طرح و برنامه زمانبندی اجرای طرح وزمان ومکان مراجعه
– در بدو ورود دانشجو به مركز بهداشت و درمان يك پرونده جهت وي تشكيل گرديد. در ابتدا صفحه اول اين پرونده توسط دانشجوو براساس اطلاعات شخصی وي تكميل می شود.
– پس از اين كار دانشجو به واحد پرستاري مراجعه نموده ، معاينه قد ، وزن و بينايي سنجي انجام مي گیرد و نتايج آن درپرونده ثبت مي گردد. چنانچه در معاينه بينايي سنجي مشكلي ديده شد “كلمه ارجاع” توسط كارشناس پرستاري درقسمت مربوطه نوشته شده كه بايستي با نوبت قبلي براي تعيين نمره عينك به اپتومتريست مراجعه نمايد.
– مرحله بعد مراجعه به پزشك عمومي مقيم مركز به منظور معاينه كلي بوده كه صفحات دوم و سوم پرونده براساس اين معاينه تكميل مي گرديد . پزشك قبل از معاينه به بررسي پاسخهاي دانشجو در صفحه اول پرداخته و براساس آن معاينه را تكميل می نماید اگر در معاينات انجام شده پي گيري خاصي لازم نبود ، قسمت پائين مهر و امضاءشده و معاينه تكميل مي شود. در غير اينصورت اقدامات تكميلي اعم از انجام تستهاي پاراكلينيك ويا مراجعه به متخصص در پرونده درج شده و در نهايت پس از انجام اقدامات درخواست شده نتيجه نهايي در پرونده ثبت مي گردد.
– قسمت آخر معاينات مربوط به واحد دندانپزشكي بوده كه توسط دندانپزشك انجام گرفته و براساس آن نياز به خدمات دندانپزشكي درپرونده درج مي گردد.
لازم به ذكر است كه كليه اقدامات مذكور در ضمن انجام امور روزمره مركز انجام پمی پذیرد.
هدف از معاينه سلامت ،كسب سوابق پزشكي دانشجو و ارزيابي صحت و سلامت و يا كشف بيماريهاي احتمالي توسط گروه پزشكي می باشد.
آدرس
ضلع شمالي دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي – بعد از دانشكده تربيت بدني – ساختمان مركز بهداشت ، درمان و مشاوره طبقه همکف
داخلی پذيرش مركزبهداشت ودرمان : ۲۳۶۲-۲۳۶۳
خط مستقيم و فكس ۲۲۹۷۰۱۰۴
مرکز مشاوره دانشجویی
ارتقای سطح سلامت روانی جامعه دانشگاهی یکی از با ارزش ترین سرمایه های اجتماعی است، در این راستا و برای ارائه خدمات مشاوره ای و درمانی ، مرکز مشاوره دانشجویی به عنوان متولی سلامت روان دانشجویان مشغول به فعالیت است.
این مرکز، در جهت اهداف خدماتی ، آموزشی ، پیشگیری و پژوهشی با همکاری روان شناسان ، مشاوران و روان پزشکان به عنوان یک منبع حمایتی ، با رعایت اصل رازداری ، در فضایی آزاد و قابل اعتماد آماده خدمت رسانی به دانشجویان و کارکنان محترم دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی می باشد.
اهداف مرکز :
۱)ارتقاء سطح دانش و بینش روان شناختی دانشجویان در زمینه مسائل و مشکلات و نیازهای آنان
۲)کاهش مشکلات روان شناختی دانشجویان و کمک به سازگاری بهتراز طریق ارائه کمک های روان شناختی در جهت حل مشکلات رفتاری ، عاطفی ، شناختی ، تحصیلی ، خانوادگی و …
۳)راهنمایی دانشجویان جهت شناخت صحیح توانایی ها و مشکلات خود
۴)راهنمایی دانشجویان در جهت تصمیم گیری آگاهانه ، عاقلانه و حسن انتخاب
۵)پیش گیری از بروز وشیوع اختلالات روان شناختی ، مسائل و مشکلات عاطفی ، رفتاری از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی ، برگزاری جلسات سخنرانی ، جلسات پرسش و پاسخ ، همایش ها ، توزیع بروشور ، نشریه ، کتاب و… برای دانشجویان ، کارکنان و اساتید به منظور افزایش و بهبود آگاهی ها و مهارت ها با هدف توانمندسازی روانی ، اجتماعی و تحصیلی
۶)شناسایی و مداخله در بحران به منظور توسعه بهداشت روان در بین دانشجویان و ارائه خدمات روان پزشکی
۷)کمک به رشد شخصیتی ، روانی و اجتماعی دانشجویان و یاری آنها جهت کسب قدرت تصمیم گیری و افزایش سطح سازش با محیط
۸)ارتباط با والدین دانشجویان با هدف جلب مشارکت خانواده ها در جهت پیشگیری از مشکلات دوران دانشجویی
۹)- فراهم سازی و بستر سازی لازم برای ترویج بیشتر خدمات یاوری به آحاد جامعه
۱۰)کمک به مراجعان در خودشناسی و خوداصلاحی نظیر: شناخت استعدادها، تواناییها ، رغبتها ، ارزشها و نگرشها
۱۱) کمک به مراجعان برای کسب اطلاعات لازم درباره موقعیت های گوناگون زندگی نظیر : انتخاب رشته تحصیلی، شناخت مشاغل ، همسریابی ، همسرگزینی و همسرداری و ….
۱۲) کمک به مراجعان در برنامه ریزی وحل مسایل زندگی و گسترش سازگاری و انعطاف پذیری هر چه بیشتر.
۱۳)کمک به مراجعان در ابراز احساسات و تخلیه هیجان ها و تلطیف عواطف.
۱۴)کمک به پیش گیری از بروز و ظهور مشکلاتی که می تواند سرمنشاء اختلالات یا مشکلات عاطفی، رفتاری و اجتماعی شود.
۱۵)کمک به مراجعان در یادگیری مهارت های لازم برای ایجاد روابط سالم و سازنده با افراد دیگردرخانه ، دانشگاه و جامعه از طریق آموزش های مستقیم و غیرمستقیم
یکی از اصلي ترین خدمات مرکز مشاوره ارائه مشاوره های روانشناختی و تلاش برای درمان اختلالات روانی است. به عبارت دیگر این مرکز در زمینه مسائل و مشکلات تحصیلی , مشکلات عاطفی و مسائل خانوادگی و …. به ارائه خدمات مشاوره ای می پردازد و از سوی دیگر خدمات روان درمانی در مورد اختلالات روانی و مشکلات عمیق روانشناختی ارائه می گردد .
لازم به ذکر است در زمینه خدمات از متخصصین مجرب و اعضای هیئت علمی استفاده می شود
آموزش و پیشگیری
مرکز مشاوره و خدمات تخصصی روانشناسی ، افزون بر مشاوره و درمان در سایر زمینه های مرتبط با بهداشت روان نیز فعالیت می نماید. یکی از محورهای فعالیت این مرکز آموزش بهداشت روانی و پیشگیری از بروز اختلالات روانشناختی است این امر از طریق برگزاری دوره های مختلف آموزش گروهی بهداشت روانی همچون شیوههای مقابله با استرس، تنشزدایی، آموزش خانواده و تحلیل روابط بین فردی، آموزش مهارت های روانی و اجتماعی و…. تحقق می یابد
همکاران مشاور مرکز
نام مشاور | حوزه فعاليت |
خانم نوریان |
فردي، خانوادگی و شخصيتي |
آقاي سید علی حسینی | خانواده – پيش از ازدواج –روابط همسران |
خانم دکتر بنی عامریان |
تحصيلي ( دانشگاه و خوابگاه ) |
آقاي دكتر ملانوري | روانپزشك |
آقای علیرضا حسنی |
باليني – فردي شخصيتي – وسواس – اضطراب و … ( حضور دانشگاه و خوابگاه) |
آقای علیرضا حسنی و خانم نوریان | تست های شخصیت ( حضور دانشگاه و خوابگاه ) |
نحوه مراجعه و استفاده
کلیه دانشجویان جهت استفاده از امکانات مرکز مشاوره می توانند به صورت تلفـــنی ویا حضــــوری همه روزه از ساعت ۸ الی ۱۶ وقت خود را تنظیم کنند مسئول پذيرش مرکز(سرکارخانم غفاری) با مصاحبه اولیه و تشخیص موضوع مراجعه ، ایشان را به متخصص مربوط ارجاع خواهند داد.
کلیه خدمات مرکز مشاوره به صورت رایگان می باشد
فعالیتهای ویژه
۱- برگزاری کارگاههای دانشجویی بر اساس تقویم اجرایی تحصیلی ( از سال ۸۷ تا کنون )
۲- برگزاری کارگاههای ویژه اساتید ( از سال ۸۷ تا کنون )
۳- اجرای مداوم پروژه های تحقیقاتی بر اساس اسناد موجود در مرکز و نیاز دانشگاه
۴- برگزاری مداوم نمایشگاه کتاب
۵- برگزاری مداوم طرح پایش سلامت جسم و روان
۶- برگزاری سمینار و نمایشگاه هفته بهداشت روان
۷- تهیه بروشورهای دانشجویی حاوی مطالب بهداشتی ،درمانی ، خدماتی و مشاوره ای ( به شکل سالیانه )
۸- برگزاری کارگاههای روانشناختی و بهداشتی ( ویژه خوابگاهها )
۹- برگزاری نشستهای تخصصی با حضور کلیه مشاورین شاغل در مرکز مشاوره ( حد اقل سالی ۴ بار )
۱۰- برگزاری نشست تخصصی جهت حل مشکلات ویژه دانشجویان ( به شکل مطالعه موردی)
شعب مرکز مشاوره دانشگاه
نام شعبه | نام مشاور |
خوابگاه حافظ | آقای حسنی و آقای دکتر کارسازی |
خوابگاه ازگل | آقای سید علی حسینی |
خوابگاه طرشت | آقای حامدنیا |
خوابگاه هروي | خانم آصف وزیری |
خوابگاه مبارك آباد | خانم آصف وزیری |
خوابگاه مدنی | آقای حامدنیا |
خوابگاه اختیاریه | آقای حامدنیا |