نام و نام خانوادگی | سمت | داخلی | عکس |
بهنام خداپناه | رئیس مرکز بهداشت و درمان و مشاوره | ۲۳۶۲ |
شرح وظایف
نظارت بر امور بهداشتي آزمايشگاه ها و كارگاه هاي گروه هاي آموزشي.
|
به نام خالق هستی
سلامتی به معنای نبود بیماری نیست، بلکه به معنای داشتن قدرت و توانایی جسمی و ذهنی برای یک زندگی پویاست. سلامتی یعنی سرشار از انرژی بودن، آرام و عمیق خوابیدن و شاداب بیدار شدن، سلامتی یعنی زندگی، یعنی لبخند و بالاخره یعنی احساس رضایت و خوشبختی.
نیروی انسانی سالم و شاد ارزشمندترین سرمایه هر کشوری است و دانشگاهها به عنوان رکن اساسی به حرکت درآمدن چرخهای توسعه و پیشرفت هر کشور تربیتکننده این نیروهای مستعد میباشند. بنابراین برخورداری از سلامت فیزیکی و روانی این قشر نخبه تضمینی برای رسیدن به موفقیتهای علمی است.
مرکز بهداشت و درمان مصمم است با برنامهریزیهای خود که متناسب با نیازها و تقاضاهای بهداشتی قشر دانشجوست و با هدف ارتقاء سلامت و ایجاد احساس رضایت در میان این گروه آیندهساز شکل میگیرد، هم جهت با سیاستهای توسعه پایدار کشور حرکت نماید.
این مرکز با تیمی متشکل از پزشکان و پرستاران و سایر پرسنل اولویت کار خود را حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماریها و نهایتاً ارائه راهکارها در هنگام بروز بیماریها قرار داده است و تلاش دارد در تمام زمینههای مرتبط با سلامتی و ایجاد احساس رضایت در کنار شما عزیزان دانشگاهی باشد. با انتقادها و پیشنهادهای خود ما را در این زمینه یاری رسانید.
معرفي مركز بهداشت و درمان دانشگاه تربیت دبیرشهیدرجایی
مركز بهداشت و درمان دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی با هدف ارائه خدمات بهداشتی درمانی به دانشجویان ,اساتید و کارکنان دانشگاه در سال هزار و سیصد هفتادو شش تحت نظر معاونت دانشجویی دانشگاه فعالیت خود را آغاز و به منظور دستيابي به دانشگاه سالم اقدام به بستر سازي در زمينه هاي بهداشتي و درماني دانشجويان ،كاركنان و اساتيد نموده است.
مركز بهداشت و درمان همه روزه( به جز جمعه ها و ايام تعطيل )از ساعت ۸صبح لغايت ۱۹و پنجشنبه ها ۸ الی ۱۲ بصورت يكسره فعال بوده و دانشجويان عزيز مي توانند با همراه داشتن دفترچه بيمه خود از خدمات اين مركز بهره مند گردند.
خدمات مركز بهداشت و درمان:
الف ) پزشك عمومي: همه روزه (صبح و عصر )
اين مركز با بكار گيري دو پزشك عمومي (آقای دكتر شایگان ، خانم دكتر شریفی ) به بيماران مراجعه کننده ارائه خدمت می نماید.
الف -۱- ويزيت بيماران:
فر آيند ويزيت بيماران به شرح ذيل مي باشد
۱- دریافت قبض از منشی
۲- مراجعه به پزشک مقیم جهت معاینه .
۳- ارجاع به واحد پرستاري در صورت نیاز به خدمات اورژانس.
۴- صدور معرفی نامه به مراکز تخصصی در صورت نیاز به ارجاع بیمار
الف _۲ اعزام بيمار
در صورتيكه بيمار مراجعه كننده وضعيت اورژانسي داشته و يا نياز به مركز مجهزتري داشته باشد جهت اقدامات تكميلي توسط آمبولانس و يك نفر همراه به بيمارستان اعزام مي گردد .
الف_۳ تکمیل فرمهای سلامت تربیت بدنی.
دانشجويان با هماهنگی قبلی و بر اساس نوبت به پزشک مستقر در دانشکده تربیت بدنی (آقای دکترحسینی)مراجعه نموده و ویزیت می شوند در صورت نداشتن منع فعاليت بدني فرم سلامت امضاء مي شود .
الف _۵ جراحيهاي كوچك.
د رمواردي كه فرد مراجعه كننده به مركز دچار پارگي يا جراحت در بدن خود شده باشد( در زمين ورزش، محيط دانشگاه و يا كارگران درحين كار )چنانچه پارگي عميق نبوده و نياز به جراحي نداشته باشد، توسط پزشك مقيم بخيه مي شود. در صورتي كه خونريزي فعال بوده( پارگي شريان )و يا همراه با شكستگي باشد، بعد از اقدامات اوليه پرستاري، بيمار به مراكز مجهز درمانی اعزام مي گردد.
ج_ دندانپزشكي عمومي : همه روزه صبحها (۸الی ۱۲)و عصرها (۱۲الی۱۶) به جز پنج شنبه ها و ایام تعطیل
مركز بهداشت ودرمان با بهره گيري از دو دندانپزشك( خانم دكتر پورمسعودی و آقاي دكتر مقدم بعد از ظهرها ) و يك دستيار دندانپزشك خدمات ذيل را به مراجعين ارائه می نمایند :
ترميم دندان با آمالگام، جرمگيري و بروساژ، پانسمان و كشيدن دندانهاي قدامي، خلفي و عقل .
ج_۱فرآیند ویزیت دندانپزشکی :
۱- معاینه اولیه توسط دندانپزشک و تعیین وقت برای اقدامات بعدی.
۲- انجام اقدامات درمتني در موعد مقرر.
تبصره :در صورت تأخیر بیش از ۱۵ دقیقه یا عدم مراجعه ، وقت قبلی کنسل می گردد.
بیمار باید عدم امکان حضور را ۴۸ ساعت قبل ا زوقت رزرو شده به واحد دندانپزشکی اطلاع دهد.
درصورت مراجعه با تأخیر زیاد درخواست هر گونه وقت مجدد ، به منزله درخواست وقت جدید بوده و مستلزم پرداخت هزینه می باشد.
چنانچه به دلیل عدم حضور بموقع پزشک ، نقص دستگاهها ، قطع برق و…ارائه خدمات به بیمار مقدور نباشد وقت مجددی بدون پرداخت وجه برای وی ، رزرو می گردد.
د-خدمات پرستاري:
د-۱ خدمات پرستاري شامل:
تزريقات، پانسمان، سرم تراپي، نوار قلب، شستشوي گوش و كنترل فشار خون.
اين واحد با يك كارشناس پرستاري (خانم سجودی ) به مراجعين ارائه خدمت مي نمايد.
د-۲ فرايند دسترسي به خدمات پرستاري:
۱- دریافت قبض از منشی.
۲- مراجعه به واحد پرستاری جهت کلیه امور تزریقات، سرم تراپی، پانسمان، نوار قلب و کنترل فشار خون.
ه- خدمات اورژانس: كه شامل امداد رساني سريع به بيماران اورژانسي يا آسيب ديدگان در سطح دانشگاه مي باشد. طي تماس تلفني( داخلي ۲۳۶۲-۲۳۶۳)با مركز بهداشت، آمبولانس و تيم امدادي به محل مورد نظر اعزام و اقدامات اوليه اورژانس توسط ايشان بعمل مي آيد.
فرآیند خدمات اورژانس خارج از مرکز:
– تماس با مرکز مبنی بر وجود بیمار بدحال.
– اطلاع به پرستار و آمبولانس جهت اعزام به محل با هماهنگي پزشك.
– اعزام به محل و انجام اقدامات اولیه.
– معاینه و تشخيص اولیه توسط کارشناس پرستاری.
– تماس با مرکز و هماهنگی با پزشک مقیم جهت انجام اقدامات دارویی.
– درصورت عدم بهبودی انتقال بيمار توسط آمبولانس به مركز بهداشت و درمان طبق صلاحدید پزشک.
– در صورت نیاز به مراکز درمانی مجهزتر انتقال بیمار توسط آمبولانس به بیمارستان طبق صلاحدید پزشک.
– اقدامات بستري :
در صورت نیاز به بستری در بخشهای غیر اورژانس جهت کاهش هزینه های درمانی و براساس قرارداد منعقده بین مرکز با بیمارستان الغدیر ، فرم معرفی نامه به بیمار ارائه می گردد.
– بعد از ترخيص، هزينه هاي پرداخت شده توسط بيمار در صورت ارائه صورتحساب، پس از بررسي مركز بهداشت و درمان توسط اداره كل امور دانشجويي قابل پرداخت خواهد بود.
“لازم به ياد آوري است كه معرفي نامه جهت بيمارستانها در خوابگاها نيز موجود است كه در مواقع اورژانس( غير از ساعات فعاليت مركز بهداشت )به دانشجويان ارائه مي گردد”.
شایان ذکر است کلیه خدمات مرکز بهداشت و درمان برای دانشجویان اساتید و کارکنان محترم با حداقل قیمت (تخفیف ویژه) ارائه می گردد.
ز-_خدمات بهداشتي:
خدمات بهداشتی شامل: خدمات بهداشت محيط و بهداشت حرفه اي مي باشد.
خدمات بهداشت محيط:
– كنترل و حفظ سلامت مواد غذايي از طريق:
۱- بازديد از كليه واحدهاي تهيه ،توليد و توزيع مواد غذايي.
۲- نظارت بر سلامت كاركنان مراكز تهيه و توزيع و نگهداري مواد غذايي.
۳-ارتقاء آگاهيهاي بهداشتي كاركنان مراكز تهيه و توزيع و نگهداري مواد غذايي.
۴- نظارت بر مبارزه و كنترل حشرات و جوندگان موذي با اولويت بهسازي.
۵- نظارت بر بهداشت اماكن عمومي اعم از خوابگاه ،آرايشگاه و …
۶- نظارت بر دفع بهداشتي زباله.
۷- رسيدگي به شكايات بهداشتي و موارد ارجاع.
۸- تهيه وتدوين بروشور هاي آموزشي مرتبط با مسائل بهداشتي.
۹- نظارت بر گندزدایی اماكن تهيه و توزيع مواد غذايي.
۱۰- نظارت بر بهداشت آب آشامیدنی
۱۱-آشنايي دانشجويان و كارمندان با واحد بهداشت محيط.
آموزش :
– آموزش چهره به چهره و گروهی دانشجویان و پرسنل درخصوص رعایت اصول ایمنی در کار، شناخت نقاط خطر و استفاده از وسایل حفاظت فردی هنگام کار در کارگاه های آموزشی و آزمایشگاه و…..
پیشنهاد جهت ساماندهی و بهبود سیستم ایمنی در زمینه های ساختمان ، حریق ، الکتریسیته ، آلاینده های شیمیایی ، خطرات دستگاهها و …..
تکمیل فرمهای گزارش نواقص و بازدیدهای بهداشتی ازکارگاهها و آزمایشگاهها و بررسي نواقص موجود و اولويت بندي ريسكها جهت پيشبيني اقدامات لازم.
تهیه و توزیع پمفلت های آموزشی در خصوص ایمنی و بهداشت کار.
تهيه و تكميل چك ليستهاي ارزيابي خطرات و عوامل زيان آور در خصوص برق، حريق، ماشين آلات، ساختمان، مواد شيميايي و ارگونومي.
بررسي سيستم ايمني حريق دانشگاه و بازديد از تجهيزات اطفاء حريق.
ح- خدمات تكميلي مركز بهداشت و درمان:
طرح سلامت:
مركز بهداشت و درمان دانشگاه از مهر ماه۱۳۸۶ اقدام به تشكيل پرونده سلامت براي دانشجويان جديد الورود نموده كه هدف از اين طرح ارزيابي سلامت و كشف بيماريهاي احتمالي دانشجويان مي باشد.
سال۱۳۹۴ هشتمین دوره طرح سنجش سلامت دانشجويان جديد الورود در قالب ويزيت پزشك عمومي، دندانپزشكي و بينايي سنجي انجام گردید .
نحوه اجراي طرح سلامت:
-اطلاع رسانی به دانشجویان درخصوص زمان آغاز طرح و برنامه زمانبندی اجرای طرح وزمان ومکان مراجعه
– در بدو ورود دانشجو به مركز بهداشت و درمان يك پرونده جهت وي تشكيل گرديد. در ابتدا صفحه اول اين پرونده توسط دانشجوو براساس اطلاعات شخصی وي تكميل می شود.
– پس از اين كار دانشجو به واحد پرستاري مراجعه نموده ، معاينه قد ، وزن و بينايي سنجي انجام مي گیرد و نتايج آن درپرونده ثبت مي گردد. چنانچه در معاينه بينايي سنجي مشكلي ديده شد “كلمه ارجاع” توسط كارشناس پرستاري درقسمت مربوطه نوشته شده كه بايستي با نوبت قبلي براي تعيين نمره عينك به اپتومتريست مراجعه نمايد.
– مرحله بعد مراجعه به پزشك عمومي مقيم مركز به منظور معاينه كلي بوده كه صفحات دوم و سوم پرونده براساس اين معاينه تكميل مي گرديد . پزشك قبل از معاينه به بررسي پاسخهاي دانشجو در صفحه اول پرداخته و براساس آن معاينه را تكميل می نماید اگر در معاينات انجام شده پي گيري خاصي لازم نبود ، قسمت پائين مهر و امضاءشده و معاينه تكميل مي شود. در غير اينصورت اقدامات تكميلي اعم از انجام تستهاي پاراكلينيك ويا مراجعه به متخصص در پرونده درج شده و در نهايت پس از انجام اقدامات درخواست شده نتيجه نهايي در پرونده ثبت مي گردد.
– قسمت آخر معاينات مربوط به واحد دندانپزشكي بوده كه توسط دندانپزشك انجام گرفته و براساس آن نياز به خدمات دندانپزشكي درپرونده درج مي گردد.
لازم به ذكر است كه كليه اقدامات مذكور در ضمن انجام امور روزمره مركز انجام پمی پذیرد.
هدف از معاينه سلامت ،كسب سوابق پزشكي دانشجو و ارزيابي صحت و سلامت و يا كشف بيماريهاي احتمالي توسط گروه پزشكي می باشد.
آدرس
ضلع شمالي دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي – بعد از دانشكده تربيت بدني – ساختمان مركز بهداشت ، درمان و مشاوره طبقه همکف
داخلی پذيرش مركزبهداشت ودرمان : ۲۳۶۲-۲۳۶۳
خط مستقيم و فكس ۲۲۹۷۰۱۰۴