مصوبه مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان عامل نخبهکشی در جامعه است
در پاسخ به مطلب مندرج در آن خبرگزاری به تاریخ ۲۲ فروردین ۱۴۰۰، باعنوان: «مصوبه مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان عامل نخبهکشی در جامعه است»پاسخ سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش به شرح زیرجهت استحضار ارسال می شود:
۱-با توجه به تأخیرهای ناخواسته چندباره در برگزاری فعالیت سنجش و پذیرش پایه هفتم مدارس دوره اول متوسطه در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ ناشی از همهگیری بیماری کرونا و شروع سالتحصیلی در نیمه شهریورماه «به جای ابتدای مهر» و همچنین مشکلات اجرایی مرتبط، عملیات تصحیح و اعلام نتایج آزمون با مشکلاتی مواجه شد که نهایتاً با دستور مقام عالی وزارت در کمیته کارشناسی و مدیریتی متشکل از مدیران ارشد وزارتخانه تلاش شد تا بهترین تصمیمها برای احقاق حقوق دانشآموزان مستعد و جبران اثرات منفی ناشی از ناهماهنگیهای مذکور اتخاذ شود. در راستای تصمیمات همین کمیته برای کمک به دانشآموزان ذینفع، بیش از ۱۰ درصد ظرفیت اصلی، به تعداد پذیرفته شدگان برای ثبتنام در مدارس سمپاد افزوده شد.
۲-در خصوص موضوع مطروحه مبنی بر«پذیرش داوطلبی با نمره تراز کمتر و عدم پذیرش داوطلب دیگر با تراز بالاتر در مرحله دوم اعلام نتایج»، به اطلاع میرساند: با توجه به این که در تصحیح دوم، ۱۰ سوال (دارای دو پاسخ صحیح) حذف شده است، طبیعی است دانشآموزانی که تعداد بیشترِ سوالات نادرست ایشان، سوالاتی غیر از موارد حذف شده، باشد، در تصحیح دوم امتیاز کمتری را کسب مینمایند. در نتیجه، در شرایطی نظیر دو داوطلب مورد اشاره در استان مذکور، این امکان وجود دارد که دانشآموزی با شرایط فوق در تصحیح اول دارای نمره بالاتربوده اما در تصحیح دوم، امتیاز کمتری را نسبت به دانشآموز دیگر کسب نموده و پذیرش نشده باشد.
۳-تصمیم گیری در خصوص شرکت یا عدم شرکت دانش آموزان پایه نهم مدارس استعدادهای درخشان در آزمون ورودی پایه دهم مدارس بر اساس سیاستگذاری سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان بوده و لذا ضمن تأکید بر تصریح بند «۵» بخش «د» دستورالعمل آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان» به شماره ۵۰۱/۱۰۴ مورخ ۱۹/۱۲/۱۳۹۹ در خصوص نحوه ثبتنام و ادامه تحصیل دانشآموزان پایه نهم مدارس استعدادهای درخشان، به اطلاع میرساند دانشآموزانی که شرایط لازم را مطابق ماده ۱۵ مصوبه شانزدهین جلسه کمیسیون معین شورایعالی آموزش و پرورش مورخ ۰۴/۰۷/۱۳۹۷ کسب نکرده باشند، امکان ادامه تحصیل در مدارس دوره دوم متوسطه استعدادهای درخشان را نخواهند داشت.
۴-به استناد مدارک و شواهد موجود، تصمیم گیری در ارتباط با عدم پذیرش دانش آموز در پایه دهم مدارس شهر تهران در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵، صرفاً به دلیل محدودیت فضای فیزیکی مدارس دوره دوم شهر تهران و عدم امکان افزایش کلاس بوده است.
۵- سمپاد در انجام وظایف ذاتی خود در صدد است تا محتوای آموزشی و پرورشی خود را بهصورت انتشار عمومی در قالب پروژه« عمومیسازی محتوای آموزشی دوره دوم متوسطه» در اختیار همة دانشآموزان علاقهمند و خانوادههای محترم قرار دهد تا امکان استفاده از این محتوا برای استعدادهای درخشان خارج از مدارس سمپاد هم فراهم باشد. امید است با برداشتن این گام که تلاش مهمّی در جهت برقراری عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت در کشور عزیزمان به شمار میرود، شاهد افزایش رضایتمندی خانوادههای محترم و سایرمخاطبان برنامههای سمپاد باشیم.
دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه شهید رجایی
کد خبر: ۱۴۰۰۰۲۲۲۰۳