عدالت آموزشی و بازخوانی اصل سی قانون اساسی

معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه خبر داد؛

🔸️”دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.” آنچه اینجا خواندیم، متن صریح اصل سی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است که بر مسئله آموزش #رایگان، #مطلوب و #عادلانه تأکید دارد اما گویا در این اواخر گم گشته و به تاریخ معاصر پیوسته است تا دوباره پرسش کلیشه‌ای علم بهتر است یا ثروت در ظلمات ذهن تکرار شود.

🔹️از یک سو عدم توزیع عادلانه امکانات آموزشی و توجه نداشتن برخی مسئولین به امر مهم آموزش و ضرورت پرورش نسل که نمودار این کم توجهی در میزان تخصیص بودجه برای آموزش و پرورش مشهود است و از سوی دیگر با #کالایی_ساختن آموزش و تکثیر مدارس غیردولتی و انواع بهانه‌ها برای اخذ شهریه‌های گوناگون با مبالغ متفاوت و گاهی نجومی باعث شده در موازنه آموزش همگانی و کیفیت یادگیری تداخل ایجاد شده و پول نقش حلال مشکلات را پیدا کرده و به جای اینکه ابزار باشد، با برهم زدن موازنه و سبک سازی ترازوی عدالت به ضرر قشر مستضعف جامعه عمل کند. [۱]

📝 #نشریه_دبیران_جوان

🆔eitaa.com/DbjSRTTU1

🔸️رهبری بارها بر اهمیت تربیت و پذیرش معلم تنها از مسیر دو دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی تأکید ویژه داشته‌اند. این دو دانشگاه دارای مأموریتی ملی و فراگیر هستند که نقش بسیار ارزشمندی در حکمرانی نوین بر محور پرورش همگانی شهروندان و آموزش نسل آینده دارند، به ویژه دانشگاه شهید رجایی که با تربیت فنی و مهارتی دانش آموزان هنرجو، آنها را مستقیماً با صنعت و بازار کار متصل خواهد کرد و گواه این حقیقت است که اشتغال‌آفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان از مدرسه آغاز می‌شود. اما اینکه مسئولین امر تا چه اندازه این مهم را مورد توجه قرار داده و به رهنمودهای رهبری عنایت دارند را باید در عملکرد ایشان دید و یکی از مصادیق آشکار آن میزان #بودجه و #شفافیت در تنظیم و تقسیم آن برای این دو دانشگاه است. اولین قدم برای اصلاح مسیر، بازنگری در قانون قدیمی متعهدین خدمت در آموزش و پرورش است تا راه تفسیر به رأی شخصی بسته شده و چارچوب مشخصی برای تأمین نیاز مالی دانشگاه تعیین شود به نحوی که مستقل از حقوق دانشجو معلمان و بدون چشم داشتن به آن، بتواند برای تربیت دبیر فنی و ماهر برنامه‌ریزی کند.

🔹️مسئله دیگر #عدالت در تقسیم بودجه و توزیع مناسب منابع به تناسب اهمیت رشته‌های دانشگاهی و به فراخور اسناد بالادستی همچون سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. بدون شک تعلیم و تربیت معلم در دانشگاه شهید رجایی از یک سو مستلزم امکانات فنی، کارگاهی و آزمایشگاهی مناسب و از سوی دیگر کارآموزی عملی، کسب مهارت و صلاحیت معلمی برای دانشجو معلمان است که این خود وجه تمایز دیگری میان این دانشگاه با سایر مراکز آموزش عالی ایجاد می‌کند و به حمایت ویژه و توجه خاص لازم دارد. رهبر معظم انقلاب همواره در دیدار با مسئولین و به ویژه در دیداری که با دانشجو معلمان و اساتید دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی داشتند، معلمان و دانشجومعلمان را مورد عنایت و توجه خاص خود قرار دادند و بر جایگاه والا و راهبردی این دانشگاه تأکید و موارد مهمی را برای اجرا خطاب به مسئولان عنوان کردند. امید است با هوشیار و عمل به این فرمایشات به ویژه اجرای عدالت در مسئله بودجه، توجه و حمایت از دستگاه تربیت معلم، آینده کشور و شکوفایی استعداد فرزندان عزیز ایران بزرگ تضمین شود.

👨🏻‍🏫 #کانون_دبیران_جوان

🆔eitaa.com/DbjSRTTU1