ضرورت افزایش بودجه پارک‌های علم و فناوری/ کل اعتبار پارک‌های علم و فناوری کشور نصف بودجه دانشگاه تهران است

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر علی خیرالدین در بیست و سومین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران که امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد اظهار داشت: در طی چهار روز برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری ۳۲۲ تفاهم‌نامه ارائه محصول، فناوری و خدمات به ارزش ۵۹۷ میلیارد تومان به امضا رسید و پیش بینی می شود که حداقل ۳۰ درصد این تفاهم نامه‌ها به قرارداد تبدیل شوند.

وی در ادامه با اشاره به رتبه ۱۲۰ جهانی ایران در سال۲۰۱۴، افزود: ایران توانست در سال  ۲۰۲۱ به رتبه ۶۰ و در سال ۲۰۲۲ به رتبه ۵۳ جهانی از نظر فناوری دست یابد.

وی ادامه داد: باید تلاش شود که این رتبه نیز همپای رتبه ایران در تولید علم به ۱۵ جهانی برسد و ضمن حفظ این رتبه، رتبه جهانی ایران در تبدیل ایده و علم به فناوری را  نیز ارتقا دهیم.

وی به برگزاری بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار اشاره کرد و یاداور شد: در این نمایشگاه ۹۳ مرکز حضور داشتند که شامل ۲۹ پارک علم و فناوری،۲۴ دانشگاه،۲۳ موسسه تحقیقاتی،۱۳ پژوهشگاه و ۴ مرکز رشد بودند.

خیرالدین، رونمایی از ۳۰ محصول فناورانه را از دیگر برنامه‌های این نمایشگاه نام برد و اظهار کرد: علاوه بر آن شاهد حضور ۲۸ اتحادیه و انجمن‌های علمی در این رویداد بودیم.

به گفته وی بیشترین محصولات عرضه شده در این نمایشگاه در حوزه IT و ICT، کشاورزی، دامی و گیاهی بوده است.

اجرای طرح یارانه تجاری‌سازی

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با اشاره به رویکرد کشور در حوزه تبدیل ایده به محصول، خاطر نشان کرد: بسیاری از ایده‌های ارائه شده در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در حد نمونه آزمایشگاهی است و برای حضور در بازار به حمایت نیاز دارد.

وی اضافه کرد: در این راستا اقدام به اجرای طرح یارانه تجاری سازی کردیم و بر اساس ملاک هایی مانند مبلغ فروش، میزان ساخت داخل، اولویت حل نیازهای منطقه ای و یا کشوری، به تجاری کردن محصولات دانش بنیان کمک مالی کردیم.

خیرالدین ادامه داد: در طی ۴ روز برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش ۳۲۲ تفاهم نامه با حجم ۵۹۷ میلیارد تومان به امضا رسید و پیش بینی می شود که حدود ۳۰ درصد این تفاهم نامه‌ها به قرارداد تبدیل شوند.

وی یادآور شد: پارک‌های فناوری (۲۷ پارک) بیشترین مشارکت را در انعقاد قراردادها داشتند و ۵ پژوهشگاه و ۶ مرکز رشد موفق به انعقاد قرار داد شدند.

فرآیند انتخاب و معرفی فناوران برتر

معاون وزیر علوم ادامه داد: بر اساس دستوالعمل‌ جشنواره معرفی فناوران، تعداد ۲۲۱ فناور معرفی و ۱۰۲ پرونده برای ما ارسال شد و در نهایت۴۲ پرونده وارد مرحله نهایی انتخاب شد و ۱۸ فناور برگزیده نهایی شدند.

وی افزود: در این مراسم یک دانشجوی برتر در حوزه فناوری داریم و ۳۹ درصد برترین های فناوری از پارک‌ها و ۲۲ درصد برترین‌های فناور از دانشگاه‌ها هستند.

عملکرد معاونت فناوری وزارت علوم

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با بیان اینکه ۳۰ درصد (۷۷۳۵ شرکت) از شرکت‌های دانش بنیان در پارک‌های علم و فناوری مستقر هستند و  پارک‌های علم و فناوری  اقدامات خوبی برای اشتغال‌زایی انجام داده اند و در صورت حمایت در این زمینه نتایج بیشتری هم خواهیم داشت.

وی ادامه داد: این در حالی است که بودجه معاونت فناوری وزارت علوم نصف بودجه دانشگاه تهران است. در پارک‌ها اقدامات خوبی برای اشتغال زایی شده که و نیاز است حمایت از پارک‌ها توجه بیشتری صورت گیرد.

خیرالدین اعلام کرد: در پارک‌های فناوری ۴۰ هزار شغل ایجاد شده که این میزان ۲۸ درصد اشتغال دانش بنیان‌ها را شامل می‌شود.

فروش دانش‌بنیان‌ها

خیرالدین میزان صادرات محصولات فناورانه تولید شده در شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها را از ۱۱۰ میلیون دلار و میزان فروش را  حدود ۲۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ذکر کرد.

نظام ایده‌ها و نیازها

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، با اشاره به اهداف ایجاد نظام ایده‌ها و نیازها (نان) گفت: در سامانه نان ۶۲۳۰ نیاز و ۵۳۶ ایده به ثبت رسیده است.

مباحث بودجه و اعتبار  

خیرالدین با انتقاد نسبت به عدم تخصیص اعتبارات قانونی، گفت: بر اساس تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱  حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برای کمک به دانشگاه و پژوهشگاه‌‌ها باید اختصاص،می‌یافت که تاکنون این اتفاق نیافته است.

وی ادامه داد: همچنین استان‌ها موظف هستند ۱۰ درصد از اعتبارات تملیکی را در حوزه فناوری هزینه کنند که فقط برخی از  استان‌ها در این زمینه اقدام کردند.

وی به ظرفیت‌های قانون جهش تولید اشاره کرد و گفت: بر اساس این قانون هر  اعتباری که از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش تحقیق و توسعه سرمایه گذاری شود، مشمول معافیت مالیاتی خواهد شد.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن بر اساس ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان با هدف توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت، اگر بخش‌های صنعتی با شرکت های فناور قراردادهای تحقیق و توسعه امضا کنند مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند.

خیرالدین تاکید کرد: معاونت فناوری وزارت علوم برای  انجام مطلوب مأموریت‌های خود در سال ۱۴۰۲ به بودجه ای در حدود  ۲۳۰۰ میلیارد تومان نیاز است.

معاونت پژوهش و فناوری

کد خبر: ۱۰۹۲۷۰۳