رئیس سازمان امور دانشجویان اعلام کرد: ایجاد واحد امور کنسولی دانشجویان غیر ایرانی در دانشگاهها

رئیس سازمان امور دانشجویان از ایجاد واحد کنسولی در دانشگاه‌هایی که تعداد دانشجویان خارجی بیش از ۲۰۰ نفر باشد، خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان امور دانشجویان به نقل از وزارت علوم،  نشست مجازی رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری  با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، قائم مقام و معاونان این وزارت و حضور مجازی رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی و با محوریت بررسی وضعیت آموزش عالی کشوردر سالن شهدای جهادعلمی وزارت علوم برگزار شد، دکتر مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان در این نشست گفت: با توجه به شرایط متغیر کرونا و وضعیت شهرها، بحث استقرار در خوابگاه‌ها نیز متناسب با این تغییر شرایط استقرار تغییر خواهد کرد. فاصله‌ها و تعداد اسکان در اتاق‌ها متناسب با وضعیت شهرها است.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه پیش‌بینی ما این است که از اول مهر شرایط حضور دانشجویان رادر دانشگاه ها داشته باشیم، گفت: در مورد تنظیم قراردادهای برون‌سپاری خدمات چند درصد ریسک وجود دارد که در تنظیم قراردادها این موارد رعایت شود.

دکتر صدیقی همچنین به بودجه فرصت های مطالعاتی دانشجویان دکتری اشاره کرد و گفت: این مبلغ فقط برای اعزام دانشجویان دکتری به صورت شش ماهه است و نباید در جای دیگر هزینه شود.

وی در پایان از ایجاد واحد کنسولی در دانشگاه‌هایی که تعداد دانشجویان خارجی بیش از ۲۰۰ نفر باشد، خبر داد.

در ادامه دکتر غلامحسین رحیمی با بیان اینکه در آمایش آموزش عالی متناسب‌سازی رشته‌ها و مأموریت‌گرایی مطرح است، اظهار داشت: مأموریت‌گرایی و متناسب‌شدن رشته‌ها همراه با ساماندهی مؤسسات انجام میگیرد.

وی به شورای مدیریت استانی آموزش عالی نیز اشاره کرد و گفت: این مورد نیز سال گذشته ابلاغ شد و دانشگاه‌ها ی استان‌ها شورای استان را تشکیل دادند و دبیر شورا در همه استان‌ها منصوب شده و شورای مدیریت استانی مبتنی بر دو طرح منطقه‌بندی و مدیریت منطقه‌ای آموزش عالی است و تصویب شده تا منطقه‌بندی در مقیاس استانی صورت گیرد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در ادامه به بحث پژوهش پرداخت و گفت: چاپ مقالات در مجلات بین‌المللی شامل همه رشته‌ها، گروه‌ها و اعضای علمی آموزشی و پژوهشی می‌شود؛ البته این میزان کم و زیاد دارد. ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت به‌ویژه در انجام طرح‌های تقاضامحور و کارفرمایی خوب بوده، البته گرچه شامل همه دانشگاه‌ها نمی‌شود اما روند رو به رشد بوده است.

وی در ادامه افزود: دوره‌های پسادکتری و دستیار پژوهشی از برنامه‌هایی است که در سال ۱۴۰۰ به صورت گسترده در پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها باید اجرا شوند. مهارت‌آموزی از برنامه‌های دو سه سال اخیر است که خیلی خوب در دانشگاه‌ها پیگیری شده و این مهم را باید باز هم تقویت کنیم و گسترش دهیم.
دکتر رحیمی در ادامه اظهار داشت: از برنامه‌های سال ۱۴۰۰ بحث شرکت‌های دانشگاهی است. آیین‌نامه‌ای را در زمان دکتر فرهادی ابلاغ کردند درباره تأسیس شرکت‌های فناور که دو بخش شده است. یک بخش شرکت‌هایی که توسط اساتید تأسیس می‌شود و بخش دومی که درباره شرکت‌های دانشگاهی است.

انشگاه‌ها عملکرد خودشان را در حوزه شرکت‌های دانشگاهی اعلام کنند تا آنها را تشویق کنیم. در این راستا در حال بررسی و برنامه ریزی هستیم تا دفتری تحت عنوان تجاری‌سازی و سرمایه‌گذاری در همه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور تشکیل شود.

دکتر رحیمی در ادامه درخصوص حوزه فناوری افزود: مشارکت دانشگاه ها در توسعه فناوری در چند سال اخیر مناسب بوده و باید در سال ۱۴۰۰ این را گسترش دهیم. در این خصوص زیرساخت‌های خوبی فراهم شده و دانشگاه‌ها آمادگی پیدا کردند تا بتوانند طرح‌های تحقیقاتی فناوری و کارفرمایی را انجام دهند.
دکتر رحیمی در پایان اظهار داشت: پارک‌های علم و فناوری استانی، پارک های ملی ما هستند. همچنین یک سری پارک‌های علم و فناوری دانشگاهی داریم و همانگونه که دانشگاه‌ها تاکنون محوریت علمی بوده اند، هم اکنون برای ایجاد پارک‌ها نیز محوریت داشته و شالوده دانش‌بنیانی پارک‌های علم و فناوری را دانشگاه‌های ما شکل می‌دهند و یکی از انتظارات‌مان از شورای مدیریت استانی همکاری و حمایت در همین زمینه خواهد بود.

دکتر منتظر، رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم درباره نحوه ارزیابی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی اظهار داشت: مرکز نظارت تا پیش از این بیشترین وزن فعالیتش را روی ارزیابی آموزش قرار داده بود. از نیمه سال گذشته وزن کار را روی ارزیابی پژوهش و ارزیابی فناوری قرار داده بود. در سال ۱۴۰۰ ورود جامع‌تر به ارزیابی و ارزیابی دانشگاه ها از همه وجود عملکردی دانشگاه‌ها است و همه کارکردهای دانشگاه‌ها را مورد نظر قرار می‌دهیم.

وی همچنین درباره برنامه هفتم توسعه کشور گفت: مقرر شده که برنامه جامع توسعه علم و فناوری شامل آموزش عالی پژوهش و فناوری و توسعه و نوآوری توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تدوین شود. در همین راستا نامه‌ای را برای دانشگاه‌های معین استان‌ها ارسال کردیم تا برآیند نظر دانشگاه‌ها را برای تدوین احکام علم و فناوری در برنامه هفتم توسعه استخراج و تدوین کنیم.

 

منبع اصلی

 

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

 

کد خبر: ۱۴۰۰۰۱۲۹۰۸