دکتر عظمتی: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی امروز یک دانشگاه ساختار یافته، قابل اعتماد و عزتمند در کشور است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه  تربیت دبیر شهید رجائی، «آیین تکریم رئیس و معارفه سرپرست دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی»، صبح امروز، چهارشنبه، مورخ ۵ مرداد ماه ۱۴۰۱ با حضور مقام عالی وزارت، مسئولان ستادی، اساتید و کارکنان دانشگاه در سالن شهید طهرانی مقدم دانشگاه برگزار شد،

در این آیین، دکتر حمیدرضا عظمتی، رئیس سابق دانشگاه، ضمن ارائه گزارش و تشریح عملکرد دوره ۸ ساله مدیریت خود در دانشگاه، گفت: خوشحالم که دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، امروز به عنوان یکی از دانشگاه های معتبر، قابل اعتماد و عزتمند کشور محسوب می شود و این مهم ممکن نبود، مگر با همت، همدلی و مشارکت همه احاد خانواده دانشگاه؛ اعم از اساتید، کارکنان و دانشجویان عزیز این مجموعه ارزشمند.

رئیس سابق دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، با تأکید بر این نکته که تشریح و ارائه گزارش عملکرد یک دستگاه و ارزیابی آن مستلزم شاخص ها و مؤلفه هایی است و عملکرد ۸ ساله مدیریت دانشگاه را نمی توان در بازه زمانی کوتاه و در چند دقیقه تشریح کرد، افزود: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، یک دانشگاه مأموریت گرا در حوزه تربیت دبیران فنی و حرفه ای است و «تربیت معلم»، نیز امر است در حوزه «آموزش عالی»؛ لذا شاخص های سنجش این مجموعه، شاخص های ارزیابی دانشگاه است و می بایست متغیر های یک محیط دانشگاهی با حفظ مأموریت آن در سنجش دانشگاه، مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، با تشریح موفقیت ها و اقدامات زیربنایی و مأموریت های محقق شده دانشگاه در طول ۸ سال گذشته، گفت: با لطف و عنایت خداوند منان، این دانشگاه در طول مدت فعالیت خود همواره روندی رو به رشد و اعنلا داشته است، لذا شایسته است در این فرصت مغتنم از تلاش ها و مساعی ارزشمند همه همکاران و مدیران پیشین خود در طی همه ادوار در دانشگاه که صادقانه در راستای ارتقا و اعتلای آن گام برداشته اند، تشکر و قدردانی نمایم.

وی ادامه داد: چنانچه بخواهیم گزارشی اجمالی از دانشگاه ارائه نماییم این گزارش می تواند در حوزه های تعریف شده آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، فرهنگی و .. طبقه بندی شوند، و با نگاهی گذرا ملاحظه می کنیم دانشگاه در این سال ها در همه ابعاد مذکور، رشد چشمگیری را تجربه کرده است که عمدتاً برای نخستین بار محقق گردیده و سابقه گذشته نداشته است.

دکتر عظمتی درادامه گفت، نخست در خصوص حوزه آموزش صحبت می کنیم، حوزه ای پر کار و پر مشغله که اغلب مخاطبین دانشگاه با آن ارتباط دارند، وی افزود، با بررسی به عمل آمده دردانشگاه، ماموریت آن و نیاز های آموزش و پرورش تلاش گردید درجهت تامین نیاز های نیروی انسانی مورد نیاز و توانمند سازی منابع انسانی روند توسعه را آغاز نماییم، در این راستا با برنامه ریزی های صورت گرفته در توسعه واحدهای دانشگاهی، موفق به «تأسیس ۲ دانشکده مهندسی کامپیوتر و دانشکده مواد و علوم میان رشته ای» شده ایم که در سنوات اخیر، دانشجو معلمان بسیاری را برای حضور در کلاس های درس، تربیت کرده و خلاء موجود در این حوزه را به نحو شایسته ای پر کرده است.

عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش افزود، در راستای توانمند سازی نیروهای شاغل در حوزه فنی و حرفه ای آموزش و پرورش، به همت همکاران دانشگاه و تصویب هیات امنأ توانستیم مرکزی به نام «مرکز آموزش مدیریت و بهسازی نیروی انسانی در حوزه فنی و حرفه ای»  را در استان گیلان تأسیس نمائیم که در واقع این مرکز، «نخستین پردیس دانشگاه شهید رجایی» به شمار می رود.

دکتر عظمتی، با تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزه «توسعه رشته های جدید و مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش»، گفت: در راستای تحقق مأموریت های دانشگاه، اقدامات مهم دیگری در حوزه توسعه و ایجاد رشته های دانشگاهی، صورت پذیرفته است که از آن جمله می توان به تدوین و تصویب رشته های جدید دانشگاهی، نظیر: «رشته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشگاهی خاص هنرستان ها» اشاره کرد که در طی ۲ سال اخیر، موفق به پذیرش دانشجو در این رشته، شده است و ابراز امیدواری کرد با ایجاد این بستر شاهد حضور مدیران توانمندتر و شایسته در مدارس و در راستای «تعالی مدیریت آموزشگاهی» باشیم.

وی در ادامه به اقدامات دیگر تحولی در حوزه آموزش پرداخت و افزود: «بازنگری دروس صلاحیت معلمی»، «تدوین رشته های کارشناسی ارشد دبیری فنی و حرفه ای»، « کارشناسی ارشد دیپلماسی تعلیم و تربیت» و ایجاد دروسی مانند: «آموزش ترکیبی»، «بهداشت و ایمنی محیط کار» و … از دیگر اقدامات دانشگاه در ارائه برنامه درسی دانشجو معلمان به شمار می آید.

رئیس سابق دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، «افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو» و «تهیه، تدوین و تصویب دوره یک ساله بر اساس ماده ۲ اساسنامه دانشگاه» را از دیگر اقدامات بسیار مهم در حوزه آموزش، برشمرد و افزود: این اقدام موجب شد تا امکان پذیرش دانشجو به دو شیوه «دوره یک ساله» و «چهار ساله» فراهم شود تا بدین ترتیب شاهد جبران هرچه سریع تر کمبود نیروی انسانی درحوزه فنی و حرفه ای در آموزش و پرورش باشیم.

وی «افزایش پذیرش و تربیت دانشجو در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی» در سنوات اخیر را بی سابقه برشمرد و افزود: امروزه دانشجویان تحت تعلیم این دانشگاه، به بیش از ۱۰ هزار دانشجو رسیده است که این موضوع، یک «رکورد تاریخی در طول فعالیت دانشگاه شهید رجایی» به شمار می آید.

وی با تأکید بر نتایج و پیامدهای این تصمیم، گفت: «افزایش پذیرش دانشجو» فقط در ۵ سال اخیر، منجر به ورود ۲۰ هزار نیروی آماده خدمت در سطح هنرستان های فنی و حرفه ای شده است که خود یکی دیگر از اتفاقات بی مانند در تاریخ این دانشگاه، محسوب می شود.

دکتر عظمتی، از دیگر اقدامات انجام شده مبتنی بر ارتقای توانمندی های سخت افزاری دانشگاه را «ایجاد رشته های تحصیلات تکمیلی به شیوه آموزش از راه دوره» برشمرد و افزود: این مهم نیز برای نخستین بار در این دانشگاه انجام پذیرفته است که مؤید آمادگی دانشگاه را برای ارائه آموزش های از راه دور است.

رئیس سابق دانشگاه شهید رجایی، «ایجاد زیر ساخت های دانشگاه در حوزه آموزش از راه دور» و «ساخت مرکز داده ها   (Data Center) » قبل از وقوع بیماری کرونا را از اقدامات بسیار مهم دانشگاه برشمرد که از غافل گیری این مجموعه برای ارائه خدمات آموزشی از راه دور در طول شیوع این بیماری جلوگیری کرد.

وی افزود، زیر ساخت های ایجاد شده در مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه در طراز دانشگاه های برتر کشور است و این امر موجب شده است تا امروز دانشگاه آمادگی آموزش ۱۰۰ هزار نفر را در حالت برخط دارا باشد.

دکتر عظمتی، در خصوص حوزه پژوهش دانشگاه گفت: با کمال مسرت باید اعلام کنم که حرکت دانشگاه در حوزه پژوهش و فناوری بسیار مناسب و رو به رشد بوده است و سند آن را می توانیم در آمار و اطلاعات متعدد در این زمینه مشاهده کنیم، وی افزود: علی رغم تنگناها در سنوات گذشته و محدودیت های مالی امروز شاهد این هستیم که «رشد تولیدات علمی و پژوهشی دانشگاه » نسبت به سال ۱۳۹۳ چهار برابر شده است و این موضوع یک اتفاق نادر نسبت به بسیاری از دانشگاه های کشور به شمار می آید.

وی متوسط تولیدات علمی این دانشگاه را در حال حاضر بالاتر از میانگین کشور برشمرد و افزود: در حوزه پژوهش، مفتخریم که دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، امروز شاهد به ثمر رساندن پروژه های ملی پژوهشی تقاضا محور در وزارت آموزش و پرورش است و این یک چرخش معنا دار به سمت مأموریت گرایی و توجه به فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در «تولید علم نافع» است.

دکتر عظمتی در ادامه افزود: رشد تولیدات علمی و رعایت استاندارد های آموزش عالی، منجر به حضور دانشگاه در بین ۴۵ دانشگاه (پزشکی، غیرپزشکی، آزاد و ..) کشور برای نخستین بار در «رتبه بندی معتبر بین المللی تایمز» شد که این حضور، به منزله نوعی ارزیابی بیرونی برای این مجموعه است و نشان دهنده «تعالی کیفیت» در این دانشگاه است.

رئیس سابق دانشگاه شهید رجایی، «مشارکت در برنامه های آموزش و پرورش» را از رویکرد های بدیع دانشگاه در طول مدیریت گذشته دانست و افزود: «برگزاری دوره های آمادگی المپیاد دانش آموزی»، «همکاری در برگزاری آزمون های مدارس استعدادهای درخشان»، «تصحیح آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و المپیاد ها»، «برگزاری دوره های تعالی مدیریت»، «برگزاری دوره های ضمن خدمت برای کتب نو نگاشت»، «برگزاری المپیاد جهانی کامپیوتر در سال ۱۳۹۶» را از جمله همین اقدامات است.

وی در ادامه، به «تهیه سند راهبردی دانشگاه»، و به تبع آن «تهیه سند بین المللی سازی» را که منبعث از سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است اشاره نمود و افزود، انجام این کار از جمله اقدامات راهبردی دانشگاه در تمام سنوات خدمت این مجموعه به حساب می آید چرا که این اسناد، نقشه راه دانشگاه برای توسعه در راستای مأموریت خود می باشد.

دکتر عظمتی از دیگر اقدامات مهم سنوات گذشته را دریافت مجوز «پذیرش دانشجویان خارجی» برشمرد و اذعان داشت: پذیرش دانشجویان خارجی، در دانشگاه شهید رجایی، یک فرصت استثنایی در تربیت معلمان کشور های مسلمان منطقه به شمار می رود که می تواند در قالب دیپلماسی علمی منجر ارتباط و  تعامل « با سایر دانشگاه های هم مأموریت» خود شود که این مهم نیز با لطف و عنایت خداوند سبحان، برای نخستین بار در سال ۱۴۰۰ به ارمغان آمد و درآینده نیز عامل مهمی در ارتقای جایگاه دانشگاه به عنوان یک مرجع علمی در حیطه مأموریت خود به شمار می آید. وی راه اندازی بورس تحصیلی شهید رجایی را نیز گامی در همین زمینه برشمرد

دکتر حمیدرضا عظمتی، در بخش دیگری از سخنان خود، شاخص فعالیت های دانشگاه در حیطه های فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی را نیز مثبت و رو به رشد توصیف کرد و خاطرنشان ساخت دانشگاه علاوه بر برنامه های جاری فرهنگی در تمامی برهه ها و اتفاقات کشور اعم از بروز حوادث قهری مانند: زلزله و سیل و همچنین بیماری کرونا و غیره سعی داشته است به مسئولیت اجتماعی خود به نحو شایسته ای عمل نماید، نمونه ای از این فعالیت ها: «اعزام بزرگ ترین کاروان پیاده روی اربعین در بین دانشگاه ها»، «تهیه سند فرهنگی دانشگاه»، «برگزاری اردوهای متعدد جهادی» در راستای مأموریت دانشگاه و «موفقیت های متعدد ملی و بین المللی»، نظیر: «دانشجویان نمونه کشوری»، «کسب مقام و مدال های متعدد ملی و بین المللی در حوزه تربیت بدنی»، «توسعه و کیفیت بخشی به فضاهای رفاهی دانشجویی (خوابگاه ها، سلف سرویس ها)»؛ «أخذ مجوز رسمی مرکز مشاوره دانشگاه» و « تأسیس بنیاد حامیان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی»، «راه اندازی درگاه علمی مکتب رجایی برای دسترسی دانش آموزان به محتوی الکترونیک کتب درسی» و … برخی از این دست فعالیت های یاد شده هستند.

دکتر عظمتی، در خاتمه، از این که به سبب ضیق وقت، امکان ارائه گزارش مبسوط برای وی فراهم نگشت، پوزش خواست و مجدداً از همه افرادی که ایشان و تیم مدیریتی دانشگاه را در طول دوره مسئولیت، با حمایت ها و انتقادات و پیشنهادهای سازنده خود، یاری رساندند، تقدیر و تشکر کرد و برای سرپرست محترم دانشگاه، آرزوی توفیق کرد.

 

برخی اقدامات انجام شده از سال ۹۳ تا  ۱۴۰۱:

 

۱- اختصاص تمام  ظرفیت دانشگاه به دانشجو معلم فنی و حرفه ای

۲- افزایش پذیرش دانشجو (به دو روش) از ۵۰۰ دانشجو در سال ۹۳ به بیش از ۱۰ هزار دانشجو

۳- قرار گیری دانشگاه در رتبه بندی معتبر بین المللی برای دومین سال پیاپی (۱۴۰۰و ۱۴۰۱)- بین ۴۵ دانشگاه راه یافته علوم پزشکی و غیر پزشکی رتبه ۲۴ را داریم

۴- اخذ مجوز برای پذیرش دانشجوی بین‌المللی

۵- راه اندازی بورس (شهید رجایی) جهت پذیرش و‌ادامه تحصیل معلمین کشور های مسلمان

۶- تهیه و‌ تصویب سند راهبردی دانشگاه

۷- تربیت ۲۰ هزار نیروی انسانی برای حوزه فنی و حرفه ای در ۵ سال اخیر

۸- رشد ۴ برابری تولید ات علمی نسبت به سال ۱۳۹۳

۹- راه اندازی و تاسیس ۲ دانشکده (کامپیوتر – مواد و علوم میان رشته ای)

۱۰- راه اندازی بنیاد حامیان دانشگاه

۱۱- راه اندازی و تاسیس مرکز آموزش مدیریت و بهسازی منابع انسانی (جهت توانمند سازی نیروی انسانی بخش فنی و حرفه ای)

۱۲- راه اندازی رشته های تحصیلی از راه دور

۱۳- بازنگری دروس صلاحیت معلمی و ایجاد دروس جدید متناسب با نیاز های روز

۱۴- تهیه، تدوین، تصویب و  راه اندازی رشته های تحصیلی متناسب با ماموریت دانشگاه(مانند: رشته مدیریت آموزشگاهی ویژه هنرستان ها، دیپلماسی مهارتی و ..)

۱۵- اقدام جهت راه اندازی ۳ پژوهشکده جدید

۱۶- کسب رتبه برتر در سال های متوالی در بین دانشگاه ها توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

۱۷- راه اندازی هیات ممیزه مشترک برای دانشگاه

۱۸- تغییر هرم رتبه علمی (دانشیار و استاد تمام) اساتید از ۳ درصد در سال ۹۳ به ۴۰ درصد در سال ۱۴۰۱

۱۹- توسعه و بازسازی فضاهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و دانشجویی

۲۰- دو برابر شدن (تقریبی) ظرفیت خوابگاه ها از طریق الحاق سه سرای دانشجویی

۲۲- افزایش بودجه دانشگاه از مبلغ … تومان در سال ۹۳ به ۱۸۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱

۲۳- رشد چشمگیر فعالیت های فرهنگی و‌اجتماعی دانشگاه

۲۴- کسب موفقیت های متعدد دانشجویان در زمینه های علمی، هنری و ورزشی(کسب مدال های متعدد ملی و بین‌المللی)

۲۵- ساخت یکی از مجهز ترین مراکز دیتا data center در طراز دانشگاه های برتر کشور

۲۶- تجهیز و بازسازی اماکن ورزشی متناسب با نیاز های روز

۲۷- تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه ها جدید( آزمایشگاه علوم شناختی، آزمایشگاه فناوری نانو، آزمایشگاه لیزر، آزمایشگاه بیو تکنولوژی و …)

۲۸- بازسازی زیر ساخت های تاسیساتی دانشگاه

۲۹- انجام چندین پروژه پژوهشی ملی برای وزارت متبوع

۳۰- همکاری بی سابقه با ستاد وزارت آموزش ‌پروش، در انجام امور(برگزاری دوره های آمادگی المپیاد، آزمون های المپیاد، آزمون های مدارس نمونه، دوره های تعالی مدیریت، دوره های ضمن خدمت از راه دور و …)

۳۱- برگزاری المپیاد جهانی کامپیوتر

۳۲-  تهیه و تصویب سند بین‌المللی سازی دانشگاه

۳۴- راه اندازی حوزه علمیه دانشگاهیان در دانشگاه