بهره‌وری دانشگاه‌های کشور در تولید مقالات علمی نمایه‌شده در پایگاه بین المللی ISC

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری و به نقل از آقای دکتر قربانی، موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام(ISC) ، به عنوان سومین پایگاه استنادی مستقل جهان پس از اسکوپوس و وب آو ساینس شناخته شده است این موسسه به مانیتورینگ و پاسخگویی به نیازهای علمی و فناوری در کشورهای اسلامی از جمله ایران و همچنین به نمایه‌سازی نشریات علمی و ارزیابی عملکرد علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی می‌پردازد.

در گزارش ارائه شده توسط این موسسه در تیرماه ۱۴۰۳، تحت عنوان بهره‌وری دانشگاه‌های کشور در تولید مقالات علمی نمایه‌شده در پایگاه بین المللی ISC، به تحلیل مقالات دانشگاه‌های ایران و سنجش بهره‌وری آن‌ها بر اساس پایگاه استنادی ISC پرداخته شده است. در ابتدای این گزارش، دانشگاه‌های ایران که در رتبه‌بندی سال ۱۴۰۲ حضور دارند، به صورت خلاصه مورد بررسی قرار گرفته‌اند و سپس بر اساس دسته‌بندی‌های مختلف از جمله جامع، صنعتی، علوم کشاورزی، هنر، زیرنظام، غیرانتفاعی و دانشگاه‌های وابسته به دستگاه اجرایی، به تفصیل مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفته‌اند. مقالات مورد بررسی در این گزارش مربوط به سال ۱۳۹۹ هستند، که آخرین سالی است که داده‌های آن در بانک اطلاعاتی رتبه‌بندی موجود می‌باشند و در آخرین رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایران نیز لحاظ شده‌اند. لازم به ذکر است که شاخص‌های مورد بررسی در این ارزیابی شامل موارد زیر می‌باشد:

در این ارزیابی، شاخص‌هایی از جمله تعداد کل مقالات، سرانه تولیدات مقالات علمی اعضای هیات علمی، سرانه مقالات دانشجویان تحصیلات تکمیلی، و تعداد مقالات در چارک اول (Q1) مورد بررسی قرار گرفته‌اند. این ارزیابی بر اساس داده‌های ۱۳۲ دانشگاه در زمینه‌های مختلف صورت گرفته است.

در این گزارش، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به عنوان یکی از دانشگاه‌های دستگاه اجرایی کشور که با سابقه کمتر از ۴۰ سال فعالیت دارد، معرفی شده است. این دانشگاه به تعداد ۴۸۸ مقاله در پایگاه ISC، با سرانه مقالات اعضای هیات علمی ۲٫۷۹، سرانه مقالات دانشجویان تحصیلات تکمیلی ۰٫۳۸۷ و تعداد ۷۰ مقاله Q1 دست یافته است. بر اساس این گزارش، دانشگاه‌های وابسته به دستگاه اجرایی که شامل ۸ دانشگاه می‌شوند، در رتبه‌بندی ملی ISC حضور دارند. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با توجه به تعداد کمتری از اعضای هیات علمی نسبت به سایرین، در رتبه سوم قرار دارد. اطلاعات دانشگاه‌های اول تا چهارم در جدول زیر آورده شده‌اند.

 

به لحاظ تعداد کل مقالات نمایه شده در پایگاه ISC دانشگاه‌های شاهد، صنعتی مالک اشتر و تربیت دبیر شهید رجایی در رتبه های اول تا سوم قرار دارند.

به لحاظ شاخص سرانه مقالات اعضای هیات علمی دانشگاه‌های وابسته به دستگاه اجرایی، دانشگاه‌های تربیت دبیر شهید رجایی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه شاهد در رتبه های اول تا سوم قرار دارند.

به لحاظ شاخص سرانه مقالات دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های وابسته به دستگاه اجرایی، دانشگاه‌های تربیت دبیر شهید رجایی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و صنعت نفت در رتبه های اول تا سوم قرار دارند.

به لحاظ شاخص تعداد مقالات Q1دانشگاه‌های وابسته به دستگاه اجرایی، دانشگاههای شاهد، تربیت دبیر شهید رجایی و جامع امام حسین (ع) در رتبه های اول تا سوم قرار دارند.

به لحاظ شاخص سرانه مقالات Q1 اعضای هیات علمی دانشگاه‌های وابسته به دستگاه اجرایی، دانشگاه‌های تربیت دبیر شهید رجایی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و شاهد در رتبه های اول تا سوم قرار دارند.

به لحاظ شاخص سرانه مقالات Q1 دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های وابسته به دستگاه اجرایی، دانشگاه‌های تربیت دبیر شهید رجایی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و شاهد در رتبه های اول تا سوم قرار دارند.

دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، با رعایت پیوسته استانداردهای بین‌المللی توانسته است تا با ارائه آموزش عالی و انجام پژوهش‌های نوآورانه، نمونه‌ای شایسته از عالم دانش و فناوری باشد. در این راستا با بهره‌گیری از تلاش‌های فعال و اجرای برنامه‌های خلاقانه، این دانشگاه به عنوان یک نماینده برجسته در زمینه‌های آموزش و پژوهش شناخته می‌شود.

معاونت پژوهش و فناوری

کدخبر ۰۳۰۵۰۲۰۱