بازدید مشترک اعضای معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان از موسسه آموزش عالی علوم شناختی

در این بازدید که در تاریخ ۱۴۰۳/۰۴/۱۹ انجام گرفت، آقایان دکتر مجتبی قربانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید رجایی و دکتر محمدرضا اصلاحچی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان و تیم­های همراه حضور پیدا کردند.

در ابتدای این بازدید، نشست صمیمی با آقای دکتر کمال خرازی رئیس هیات موسس و امنا، دکتر بهزادی رئیس موسسه و دکتر علی نصرت مدیر اجرایی ستاد علوم شناختی برگزار شد. در ابتدا آقای دکتر نصرت به معرفی موسسه و پتانسیل­های موجود آن اشاره کرد و در ادامه آقای دکتر خرازی به ظرفیت­های موجود فی­مابین برای انعقاد تفاهم­نامه مشترک و نقش این دو دانشگاه در تربیت دبیران متعهد، کارآمد و آشنا به موضوعات علوم شناختی اشاره کردند. ایشان آموزش و پرورش شناختی را یکی از کلیدواژه­های مهم ارزیابی کردند و تأکید داشتند برای اصلاح ساختار و سیستم می­بایست از تربیت افراد تأثیرگذار شروع کرد و دوره­هایی مثل ذهن، مغز، تربیت می­تواند برای ایشان بسیار مفید و تاثیرگذار باشد. در ابتدای جلسه نیز آقای دکتر قربانی به معرفی دانشگاه و ظرفیت­های موجود آن پرداخت. ایشان ضمن اشاره به راه­اندازی پژوهشکده هوش مصنوعی و علوم شناختی، روش­های تدریس براساس یافته­های علوم شناختی را بسیار ضروری دانستند. همچنین برگزاری دوره­های مشترک، تعریف پایان­نامه­ها و رساله­های مشترک برای انتقال تجارب طرفین و برگزاری دوره­های پسادکترای مشترک را پیشنهاد دادند که با استقبال اعضای موسسه مواجه شد.

دکتر قربانی در ادامه به نقش مهم و کلیدی ستاد علوم شناختی و ارتباط خوب دانشگاه با ستاد اشاره کردند و از انغقاد تفاهم­نامه با ستاد در آینده­ای نزدیک خبر دادند. تجهیز پژوهشکده و انجام پروژه­های شناختی با چتر حمایتی ستاد علوم شناختی از دیگر برنامه­های دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی است.

سپس اعضای جلسه به بیان اهمیت موضوع آموزش و پرورش شناختی و رویکرد در راستای ماموریت دانشگاه در این زمینه پرداختند و به لزوم استفاده از تمامی پتانسیل­های موجود کشور از جمله موسسه علوم شناختی اشاره کردند و در زمینه تقویت رویکرد شناختی در بین اساتید دانشگاه به منظور تسری آن به دانشجو معلمان و سپس در سراسر کشور توضیحاتی ارایه نمودند و خواستار همکاری آن موسسه در فعالیتهای شناختی در دانشگاه شهید رجایی از طریق حمایت مادی و معنوی از جمله برگزاری همایش آموزش و پرورش شناختی، کمک به راه اندازی آزمایشگاه روانشناسی شناختی از طریق انتقال تجارب، آموزش نیروی انسانی، مشاوره و کمک در تهیه تجهیزات و همچنین حمایت از راه اندازی مجله “روانشناسی شناختی و کاربرد آن درآموزش و یادگیری” شدند.  در ادامه به اهمیت موضوع علوم شناختی در ورزش عمومی و حرفه­ای پرداخته شد و توضیحاتی درباره آزمایشگاه حیوانی موجود در دانشگاه علوم ورزشی دانشگاه ارایه گردید و خواستار حمایت از گروه تازه تاسیس شده علوم شناختی در ورزش دانشکده علوم ورزشی و همچنین حمایت از دومین همایش بین المللی پنجمین همایش ملی یافته­های نوین در علوم ورزشی شدند. همچنین پیشنهاد راه­اندازی گروه علوم شناختی در ورزش ذیل کارگروه­ها و کمیته­های ستاد علوم شناختی کشور  مطرح شد و به برخی از پروژه­های آموزش و پرورش شناختی انجام شده در دانشکده مهندسی کامپیوتر از جمله ارزیابی اصول چندرسانه ای، شخصی سازی آموزش با ابزارهای علوم اعصاب شناختی  و  توانمندیهای اساتید آن دانشکده در زمینه هوش مصنوعی در آموزش و پرورش شناختی (پروژه تشخیص ترک تحصیل) توانمندی علمی و عملی دانشگاه شهید رجایی برای عملیاتی سازی و انجام فعالیتهای کاربردی در زمینه آموزش و پرورش شناختی اشاره شد و خواستار همکاری بیش از پیش آن موسسه با دانشگاه شدند.

در پایان از آزمایشگاه­های تخصصی زیر در ستاد علوم شناختی بازدید به عمل آمد:
مطالعات حیوانی

الکتروفیزیولوژی انسانی، الکتروفیزیولوژی حیوانی، EEG،ERP ، EMG، TMS،  Eye Tracking

ارزیابی شناختی، واقعیت مجازی، تحلیل داده­های عصبی و پژوهشکده هوش مصنوعی.

معاونت پژوهش و فناوری

پژوهشکده هوش مصنوعی و علوم شناختی

کدخبر۰۳۰۵۰۱۰۱