آموزش با پژوهش نو می‌شود/بدون پژوهش، علم رو به زوال خواهد رفت

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، حسین سیمایی، امروز (سه‌شنبه) در شصتمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی که در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، با تأکید بر ضرورت توجه به امر پژوهش از نیازمندی دائمی به پژوهش برای رشد و تعالی کشور سخن گفت و افزود: علم بدون پژوهش می‌میرد و آموزش با پژوهش نو می‌شود. برای رشد و تعالی کشور، راهی جز پژوهش و فناوری نداریم و زیرساخت‌های لازم فراهم شده است.

وی افزود: ارزیابی دانشگاه‌ها بر اساس پیشرفت آنها در اجرای برنامه‌های هفتم توسعه خواهد بود و نظارت بر اجرای احکام یکی از معیارهای مهم مدیریت ارزیابی عملکرد رؤسای دانشگاه‌ها است.

او همچنین به مسئله‌ی تغذیه دانشجویان اشاره کرد و اظهار داشت: باید از شرکت‌های دانش‌بنیان برای بهبود این وضعیت استفاده شود، زیرا سالیانه بیش از ۱۳ درصد بودجه آموزش عالی صرف تغذیه می‌شود و این رقم کافی نیست.

وی اعلام کرد: از کل بودجه دانشگاه‌ها، ۱۵ درصد به پژوهش اختصاص یافته و این پژوهش‌ها باید کاربردی و نافع باشند تا مشکلات جامعه و صنعت را حل کنند.

سیمایی همچنین به اهمیت نمایه‌سازی مجلات علمی و تبادل دانش در حوزه دیپلماسی علمی اشاره و بیان کرد: این مهم در دستور کار  اصلی وزارت علوم قرار دارند.

وی افزود: مشکلات مالی همچنان در دانشگاه‌ها وجود دارد و تلاش‌هایی برای تأمین مالی بهتر در جریان است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر، ۱۰ دانشگاه ایرانی در رتبه‌های زیر ۱۰۰ جهانی قرار دارند و هدف این است که تعداد دانشگاه‌های برتر ایران در سطح جهانی افزایش یابد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در حاشیه اجلاس در جمع خبرنگاران بیان کرد: هدف اصلی وزارت علوم، تبدیل پژوهش‌های علمی به پژوهش‌های کاربردی در صنعت است و زیرساخت‌های قانونی لازم برای این کار فراهم شده است.

وی افزود: یکی از روش‌های مطرح‌شده برای پیوند پژوهش و صنعت، فراهم‌سازی فرصت‌های مطالعاتی در صنعت و مأموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها است.

وی اظهار امیدواری کرد: با اجرای برنامه‌های جدید، شاهد بهبود وضعیت پژوهش و صنعت در کشور باشیم.

لینک اصلی خبر

معاونت پژوهش و فناوری

کد خبر : ۰۳۰۸۰۷۰۱